Wybory, których firmy dokonują obecnie, będą miały silny wpływ na ich rozwój w kolejnych latach, stąd każda nowoczesna organizacja potrzebuje wypracowania innowacyjnego stylu pracy i zupełnie nowej wizji funkcjonowania. Wszystko to łączy się z wdrożeniem szeregu dobrych praktyk, dzięki którym firmy „rozproszone” będą w stanie działać efektywnie i jednocześnie nie wpłyną negatywnie na życie swoich pracowników.
Ostatni aspekt silnie łączy się z tzw. wypaleniem zawodowym, nierzadko powodowanym poprzez zacieranie się granicy między pracą zawodową, a życiem osobistym. Pracownicy muszą bowiem nie tylko dobrze znać cele firmy i identyfikować się z nimi, ale również nauczyć się, jak odpowiednio zarządzać swoim czasem, w jaki sposób tworzyć listę zadań priorytetowych i jak umiejętnie przestawiać się z zawodowego „trybu czuwania” na tryb prywatny.
Jak podsumowuje zachodzące zmiany ekspert, Iwo Szapar, współzałożyciel i CEO Remote-How, który od lat pracuje zdalnie i pomaga firmom wdrażać skuteczną pracę zdalną:
W dzisiejszym świecie potrzebna jest rewolucja. Rewolucja dotycząca tego, w jaki sposób działają współczesne firmy i ich pracownicy. Firmy muszą zmienić się u podstaw, aby stworzyć przyjazne warunki pracy — nie tylko zdalnej. To ma być rewolucja na końcu której stoi optymalizacja komunikacji, mającej przełożenie zarówno na aspekty biznesowe, jak i na codzienność pracowników. Warto podkreślić, że posiadanie nowoczesnych narzędzi, które pomagają wdrażać dobre praktyki jest absolutną podwaliną sukcesu pracy zdalnej.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat nowatorskich strategii, dzięki którym ulepszysz swój model pracy zdalnej zarejestruj się na webinar – "Jak sprawić, aby praca zdalna była efektywna i przyjemna?"
W dobie modelu hybrydowego bardzo istotna jest nie tylko odgórna transformacja modelu komunikacji w firmie, ale również zmiana sposobu pracy samych pracowników. Jak komentuje Iwo Szapar, istnieje szereg sposobów na to, aby taka firmowa rewolucja stała się faktem. Każdy z nich można bez wątpienia określić jako sprawdzony lifehack, który wcielony w życie firmy wzmacnia jej strukturę i pomaga pracownikom działać nie tylko znacznie efektywniej, ale i w bardziej przyjaznej atmosferze.
Pracuj głęboko, zajdziesz wysoko
Pracujemy dużo, ale zdarza się, że praca ta nie prowadzi nas do przodu. Warto postawić zatem na pracę głęboką, która nadaje życiu zawodowemu sens i sprawia, że mózg działa na najwyższych obrotach. Wspomniany model przewiduje rezygnację z drobnych czynności — odpisywania na maile, wprowadzania drobnych poprawek czy aktualizowanie raportów. A to wszystko na rzecz pracy koncepcyjnej i kreatywnej, która sprawia, że podjęte działania dają wymierne rezultaty, zaś sam proces realizacji zadań przebiega znacznie sprawniej i pcha nas do przodu. Ideałem jest, kiedy podjęte czynności są wykonywane w stanie najwyższej koncentracji, przy maksymalnym wykorzystaniu zdolności poznawczych.
Siła tkwi w nowym modelu komunikacji
Według raportu Work Trend Index, czas spędzony na spotkaniach podwoił się w skali globalnej, a liczba przesyłanych e-maili w lutym br. wzrosła o 40 miliardów w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Tendencja ta pokazuje wyraźnie, że wdrożenie komunikacji asynchronicznej jest obecnie absolutną koniecznością. Polega ona przede wszystkim na rezygnowaniu ze zbędnych spotkań na rzecz wiadomości tekstowych, przestrzeganiu zespołowego feedbacku i informowaniu pozostałych pracowników o postępie wykonywanych zadań. Co ciekawe, komunikacja asynchroniczna okazuje się największą rewolucją w dobie pracy zdalnej, pozwalając pracownikom zarówno na większą produktywność, jak i wpływając na ich poczucie szczęścia i spełnienia.
Spotkania — mniej znaczy więcej
Według badania MIT menedżerowie zarządzający zespołami lub projektami w całej swojej karierze spędzają na spotkaniach 22 lata, z czego aż 7 z nich, na nic niewnoszących merytorycznie rozmowach i prezentacjach. Nowoczesne zasady pracy mówią zatem jasno: nie marnuj czasu — postaw na efektywność! Dobrze przemyślane spotkanie pełne krótkich, treściwych komunikatów to klucz do sukcesu komunikacji pomiędzy pracownikami. Co więcej, czasem nawet krótkie spotkania okazują się zupełnie zbędne, a szereg najważniejszych kwestii można załatwić nawet jednym mailem — do czego eksperci szczerze zachęcają.
Balans pomiędzy pracą, a życiem prywatnym
Elastyczny grafik oznacza, że można pracować kiedy się chce, jednak w trakcie pandemii wielu pracowników miało wrażenie, że pracuje niemal cały czas. Praca zdalna wymaga od nich zatem znalezienia balansu pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Pod tym względem niezwykle istotne stają się nawyki i rytuały, takie jak chociażby poranna kawa rozpoczynająca dzień pracy, czy popołudniowy spacer, oznaczający jego zamknięcie. Warto wdrożyć również inne praktyki — pozbycie się elektroniki z sypialni, aktywowanie odpowiednich zmian statusu na MS Teams czy wyłączenie notyfikacji. Bardzo ważne jest zatem, aby nauczyć się stawiać granice, opierając je o wcześniej ustalone zasady i priorytety.
Jak komentuje ekspert, Maciej Bandurski, Modern Work Product Marketing Manager, Microsoft:
Miejsce pracy nagle przestało mieć znaczenie. Obecnie obowiązki mogą być wykonywane zawsze i wszędzie — bez względu na godzinę czy miejsce. Zmiana mindsetu łączy się jednak z wieloma nowościami i ulepszeniami, na które musimy się otworzyć. Jednocześnie warto pamiętać, aby wszelkie zmiany w kulturze i organizacji firmy wprowadzać małymi krokami, zawsze zaczynając od podstaw. Planować, stawiać konkretne cele i tworzyć harmonogramy, pamiętając, że ilość zrealizowanych zadań to lepszy wynik, niż przepracowana ilość godzin.
Chcesz dowiedzieć się więcej zapisz się na webinar na temat pracy hybrydowej.
Jak widać, świat pracy hybrydowej powinien ulegać zmianom na wielu płaszczyznach i poziomach — zarówno na górze organizacji, jak i oddolnie. Warto bowiem pamiętać, że pracownicy są zaczynem wszystkich istotnych zmian. Potrzebna jest jedynie konsekwencja, szczerość i transparentność w budowaniu i wyrażaniu komunikatów oraz w budowaniu nowej firmowej rzeczywistości.
Drugi webinar na temat pracy hybrydowej zatytułowany "Jak sprawić, aby praca zdalna była efektywna i przyjemna?" odbędzie się 24 czerwca (czwartek) 2021 r. w godzinach 11:00-12:00. W roli ekspertów wystąpią Iwo Szapar, współzałożyciel i CEO Remote-How oraz Maciej Bandurski — Modern Work Product Marketing Manager, Microsoft.
Warto podkreślić, że na planowanym webinarze słuchacze otrzymają mnóstwo porad, wskazówek i przykładów, popartych zarówno wiedzą praktyczną, jak i ekspercką, omówioną na konkretnych przykładach. Dzięki nim managerowie i pracownicy wszystkich firm będą mieli szansę poprawić komunikację wewnątrz firmy oraz z sukcesem tworzyć miejsca pracy, w których każdy będzie mógł się rozwijać — bez względu na preferowany model działania.
Już dzisiaj możesz zarejestrować się na to wydarzenie, kliknij tutaj.
Artykuł sponsorowany