W tym roku firmy zarejestrowane w KRS Swoje roczne sprawozdania finansowe muszą tylko elektronicznie. Termin mija w niedzielę 31 marca, stąd też w ostatni dzień roboczy liczba logowań do serwisu ePUAP wzrosła lawino.
Serwery nie wytrzymały i w południe Centralny Ośrodek Informatyki i resort cyfryzacji informowały, by nie logować się przez ePUAP, a za pośrednictwem obywatel.gov.pl. Kłopot w tym, że również i tam przedsiębiorcy mieli problemy z podpisaniem sprawozdania.
Problem nie tylko dla przedsiębiorców
Problemy zgłaszał między innymi Unibep S.A, czy Mniejszość Niemiecka w Polsce (SKGD).
"3 dni próbujemy podpisać sprawozdanie przy pomocy EPUAPU i nic. Ktoś pomoże" – napisała SKGD na Twitterze.
"Obywatel.gov.pl wcale nie działa lepiej. Albo wyrzuca z systemu, albo nie przychodzą smsy potwierdzające..." – odpowiadała późnej Centralnemu Ośrodkowi Informatyki
Jak informowaliśmy w money.pl, również część spółek wydało specjalne komunikaty, w których wyjaśniały, dlaczego nie dopełniły obowiązku informacyjnego.
"Spółka informuje, iż w związku z problemami technicznymi systemu informatycznego ePUAP, pomimo podjęcia przez Emitenta działań trwających do późnych godzin nocnych mających na celu usunięcie powyższych skutków, sprawozdania finansowe Emitenta oraz Grupy Kapitałowej Emitenta za 2018 rok (...) nie zostały w dniu 28 marca 2019 roku opatrzone wymaganą ilością podpisów elektronicznych" - napisał w komunikacie zarząd Unibep S.A.
Winne przeciążenie systemu
To właśnie przeciążeniem, a nie awarią systemu czy atakiem typu DDoS, Centralny Ośrodek Informatyki tłumaczył problemy z ePUAP.
"W związku z niedostępnością Centralnego Repozytorium Dokumentów czasowo nie funkcjonowała w sposób prawidłowy udostępniona przez MF aplikacja e-Sprawozdania finansowe umożliwiająca składanie i przekazywanie do Szefa KAS sprawozdań finansowych przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązanych do ich składania" – poinformowało money.pl Ministerstwo Finansów.
Po stronie resortu finansów nie stwierdzono problemu i przywrócono prawidłowe działanie usług MF opartych o CRD oraz ePUAP – zapewnił resort powołując się na stan sprzed godziny 12.
COI zapewniło, że od czwartku możliwości techniczne serwisu ePUAP zostały zwiększone, jednak liczba połączeń z bazą danych okazała się tak duża, że system stał się niewydolny.
"W związku z dużym zainteresowaniem usługą podpisywania dokumentów Profilem Zaufanym podnieśliśmy jej wydajność" - dodał resort Cyfryzacji i kieruje przedsiębiorców na strony obywatel.gov.pl.
Jak informowaliśmy w money.pl, do ostatniej poważnej awarii systemów informatycznych państwa doszło w czerwcu 2018 roku. Nie działał wówczas CEPiK, ePUAP i inne kluczowe serwisy. Przez wiele godzin nie wiadomo było nawet, co spowodowało awarię.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.