Powodowie chcą, by korporacje zostały zobowiązane do zapłaty za szkody wyrządzone przez zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi wód i gleby. Drugie żądanie związane jest z edukacją i prewencją: domagają się, by koncernom zakazano reklamowania produktów jako "nadających się do recyklingu", bo to tworzy w klientach mylne przekonanie, że samo wyrzucenie plastikowej butelki do odpowiedniego kosza rozwiązuje problem. Otóż nie, gdyż wiekszość plastikowych butelek zwyczajnie nie nadaje się do recyclingu – wbrew temu, co deklarują producenci.
W pozwie wskazany 10 firm. To nie tylko największe korporacje w przemyśle spożywczym. Klucz doboru pozwanych uwzględnił też inny czynnik: właśnie butelki tych firm nurkowie sprzątający akweny wodne najczęściej wydobywają spod powierzchni. Te firmy to Coca Cola, PepsiCo, Nestle, Clorox, Crystal Geyser, Mars, Danone, Mondelez International, Colgate-Palmolive ora Procter & Gamble.
Pozwani ostrożnie komentują zarzuty. Cytowany przez "The Guardian" William M Dermody Jr, rzecznik American Beverage Association, organizacji zrzeszającej Coca Cola, Pepsi i innych producentów napojów bezalkoholowych zapewnił, że "amerykańskie firmy produkujące napoje już podejmują działania, aby rozwiązać ten problem, ograniczając zużycie nowych plastików, inwestując w zwiększenie zbiórki naszych butelek, aby można je było przerobić na nowe butelki zgodnie z przeznaczeniem".
Przyjmuje się, że tylko około 10 proc. plastiku podlega recyklingowi, ale David Phillips, dyrektor Earth Island Institute zauważa, że jeśli zaktualizujemy te liczby po uwzględnieniu niedawnego załamania rynku recyklingu, prawdopodobnie okaże się, że zaledwie 5 proc. plastiku podlega przetworzeniu.
Phillips przekonuje, że klienci byli celowo dezinformowali i utrzymywani w przekonaniu, że w kupowaniu dużych ilości plastiku nie ma niczego złego, bo przecież dostanie nowe życie. "Teraz firmy będą musiały ujawnić, że wiedzą, jak niewiele plastiku nadaje się do recyclingu" – wyjaśnia.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl