O sprawie informuje Portalspozywczy.pl, który przytacza treść skargi NIPiP. "W świetle pozycji społecznej pielęgniarek, jako zawodu medycznego o wysokim prestiżu i zaufaniu w polskim społeczeństwie wykorzystanie symbolu zawodu pielęgniarki w reklamie produktu alkoholowego budzi nie tylko niesmak, ale przede wszystkim sprzeciw wobec takich praktyk" - cytuje portal.
NIPiP: Reklama narusza prawo do godności osobistej pielęgniarek
NIPiP zwraca m.in. uwagę na to, że wizerunek kobiety, zaprezentowany w reklamie piwa "The Nurse" "umacnia krzywdzący stereotyp pielęgniarki, jako osoby, definiowanej poprzez atrakcyjność seksualną" a nie przez np. fachowość osób wykonujących ten zawód.
"Negatywny, krzywdzący, naruszający prawa pielęgniarek dla poszanowania godności osobistej charakter tego przekazu dodatkowo wzmacnia nazwa producenta - Browar Brokreacja, która w sposób jednoznaczny stanowi grę znaczeniową z wyrażenia 'prokreacja', godząc w godność każdej osoby wykonującej zawód pielęgniarki" - piszą autorzy skargi.
Zdaniem Izby reklama ta narusza prawo do poszanowania godności osobistej pielęgniarek. NIPiP powołuje się na konkretne punkty Kodeksu Etyki Reklamy. W jej ocenie reklamówka naruszyła art. 12, który mówi o tym, że reklama "nie może przedstawiać się lub odnosić do jakiejkolwiek osoby fizycznej".
Izba przywołuje też art 3 ust. 1 Załącznika nr 1 - Standardy Reklamy Piwa, w którym stwierdzono, że reklama piwa "nie może wykorzystywać wizerunków, symboli, osób lub tematów, które można uznać za obraźliwe, uwłaczające lub poniżające".
Brokreacja pisze o prawie do karykatury
Do sprawy odniósł się również Browar Brokreacja. Portalspozywczy.pl opublikował stanowisko firmy, w którym informuje ona, że działa w branży piw rzemieślniczych, czyli tzw. piwnej rewolucji.
Cztytaj też: Afera Retail Parks Fund. Poszkodowani szukają sprawiedliwości i chcą od banku 90 mln zł
"Istotą Piwnej Rewolucji w Polsce jest odkrywanie i popularyzacja dotąd nieznanych styli piwnych wśród polskiego konsumenta i promowania kultury degustowania piwa, zamiast upijania się nim" - czytamy w odpowiedzi.
Brokreacja stwierdza w swoim stanowisku, że w ostatnich latach na rynek wypuściła ponad 150 piw, których etykiety odnosiły się do "zawodów, stereotypów czy charakterystycznych postaw ludzkich".
"Wybierając taką ścieżkę identyfikacyjną nie obrażamy nikogo, ale korzystamy z przysługującego nam prawa do swobody twórczej, prawa do satyry czy karykatury. Bardzo dbamy o to, by żadna część naszej pracy nie uraziła nikogo personalnie ani nie naruszała obowiązującego prawa czy norm obyczajowych" - odpowiada Brokreacja na zarzuty.
Autorzy odpowiedzi dodają, że etykiety "The Nurse" nie można rozpatrywać w sposób oderwany od pozostałych etykiet piw tego browaru.
"Chcielibyśmy więc uspokoić i Państwa i Izbę, że ani nasza etykieta, ani polityka, ani intencja nie ma na celu obrażać szanownego zawodu pielęgniarek lub położnych a odnosić się właśnie (obok wielu innych naszych etykiet) do stereotypów funkcjonujących w popkulturze" - czytamy w odpowiedzi.
"Jesteśmy zaskoczeni, że ktokolwiek mógł tak zinterpretować naszą grafikę i cieszymy się, że jest to przypadek odosobniony" - czytamy dalej. Autorzy podkreślają także, że żaden inny człowiek ani grupa zawodowa nie mieli uwag do pozostałych etykiet.
Wniosek Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych odbieramy więc jako objaw przemęczenia obiektywnie trudną sytuacją, w jakiej znajduje się obecnie cała Służba Zdrowia. Jesteśmy bardzo wdzięczni i głęboko szanujemy wszystkie osoby, które angażują się i ryzykują własne zdrowie w nierównej walce z Pandemią" - piszą autorzy odpowiedzi.
Dowiedz się: Pracują, zarabiają, mieszkają z rodzicami. "Pokolenie gniazdowników" trzyma się mocno
Natomiast zespół orzekający Rady Etyki Reklamy uznał, że reklama "The Nurse" "nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje". Zespół uznał, że Brokreacja naruszyła art. 2 ust. 1, art. 4, i art. 3 ust. 1 z Załącznika nr 1 (Standardy Reklamy Piwa) Kodeksu Etyki Reklamy.
Brokreacja natomiast stwierdziła, że w związku z takim obrotem spraw, browar przekaże 50 groszy na służbę zdrowia od każdej sprzedanej butelki "The Nurse".