Promowali piwo wizerunkiem pielęgniarki. Narazili się Naczelnej Izbie Pielęgniarek i Położnych

Rada Etyki Reklamy przychyliła się do skargi Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych, która dotyczyła reklamy piwa "The Nurse" Browaru Brokreacja. Poszło o wizerunek pielęgniarki, który - zdaniem NIPiP - dyskryminuje kobiety wykonujące zawód pielęgniarki.

Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych ma pretensje o sposób promocji piwa Brokreacji.
Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych ma pretensje o sposób promocji piwa Brokreacji.
Źródło zdjęć: © Unsplash.com, Brokreacja | JESHOOTS.COM, kolaż: money.pl
oprac. KRO

O sprawie informuje Portalspozywczy.pl, który przytacza treść skargi NIPiP. "W świetle pozycji społecznej pielęgniarek, jako zawodu medycznego o wysokim prestiżu i zaufaniu w polskim społeczeństwie wykorzystanie symbolu zawodu pielęgniarki w reklamie produktu alkoholowego budzi nie tylko niesmak, ale przede wszystkim sprzeciw wobec takich praktyk" - cytuje portal.

NIPiP: Reklama narusza prawo do godności osobistej pielęgniarek

NIPiP zwraca m.in. uwagę na to, że wizerunek kobiety, zaprezentowany w reklamie piwa "The Nurse" "umacnia krzywdzący stereotyp pielęgniarki, jako osoby, definiowanej poprzez atrakcyjność seksualną" a nie przez np. fachowość osób wykonujących ten zawód.

"Negatywny, krzywdzący, naruszający prawa pielęgniarek dla poszanowania godności osobistej charakter tego przekazu dodatkowo wzmacnia nazwa producenta - Browar Brokreacja, która w sposób jednoznaczny stanowi grę znaczeniową z wyrażenia 'prokreacja', godząc w godność każdej osoby wykonującej zawód pielęgniarki" - piszą autorzy skargi.

Wesele na wiosnę? Doradca premiera nie ma dobrych informacji

Zdaniem Izby reklama ta narusza prawo do poszanowania godności osobistej pielęgniarek. NIPiP powołuje się na konkretne punkty Kodeksu Etyki Reklamy. W jej ocenie reklamówka naruszyła art. 12, który mówi o tym, że reklama "nie może przedstawiać się lub odnosić do jakiejkolwiek osoby fizycznej".

Izba przywołuje też art 3 ust. 1 Załącznika nr 1 - Standardy Reklamy Piwa, w którym stwierdzono, że reklama piwa "nie może wykorzystywać wizerunków, symboli, osób lub tematów, które można uznać za obraźliwe, uwłaczające lub poniżające".

Brokreacja pisze o prawie do karykatury

Do sprawy odniósł się również Browar Brokreacja. Portalspozywczy.pl opublikował stanowisko firmy, w którym informuje ona, że działa w branży piw rzemieślniczych, czyli tzw. piwnej rewolucji.

"Istotą Piwnej Rewolucji w Polsce jest odkrywanie i popularyzacja dotąd nieznanych styli piwnych wśród polskiego konsumenta i promowania kultury degustowania piwa, zamiast upijania się nim" - czytamy w odpowiedzi.

Brokreacja stwierdza w swoim stanowisku, że w ostatnich latach na rynek wypuściła ponad 150 piw, których etykiety odnosiły się do "zawodów, stereotypów czy charakterystycznych postaw ludzkich".

"Wybierając taką ścieżkę identyfikacyjną nie obrażamy nikogo, ale korzystamy z przysługującego nam prawa do swobody twórczej, prawa do satyry czy karykatury. Bardzo dbamy o to, by żadna część naszej pracy nie uraziła nikogo personalnie ani nie naruszała obowiązującego prawa czy norm obyczajowych" - odpowiada Brokreacja na zarzuty.

Autorzy odpowiedzi dodają, że etykiety "The Nurse" nie można rozpatrywać w sposób oderwany od pozostałych etykiet piw tego browaru.

"Chcielibyśmy więc uspokoić i Państwa i Izbę, że ani nasza etykieta, ani polityka, ani intencja nie ma na celu obrażać szanownego zawodu pielęgniarek lub położnych a odnosić się właśnie (obok wielu innych naszych etykiet) do stereotypów funkcjonujących w popkulturze" - czytamy w odpowiedzi.

"Jesteśmy zaskoczeni, że ktokolwiek mógł tak zinterpretować naszą grafikę i cieszymy się, że jest to przypadek odosobniony" - czytamy dalej. Autorzy podkreślają także, że żaden inny człowiek ani grupa zawodowa nie mieli uwag do pozostałych etykiet.

Wniosek Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych odbieramy więc jako objaw przemęczenia obiektywnie trudną sytuacją, w jakiej znajduje się obecnie cała Służba Zdrowia. Jesteśmy bardzo wdzięczni i głęboko szanujemy wszystkie osoby, które angażują się i ryzykują własne zdrowie w nierównej walce z Pandemią" - piszą autorzy odpowiedzi.

Natomiast zespół orzekający Rady Etyki Reklamy uznał, że reklama "The Nurse" "nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i narusza dobre obyczaje". Zespół uznał, że Brokreacja naruszyła art. 2 ust. 1, art. 4, i art. 3 ust. 1 z Załącznika nr 1 (Standardy Reklamy Piwa) Kodeksu Etyki Reklamy.

Brokreacja natomiast stwierdziła, że w związku z takim obrotem spraw, browar przekaże 50 groszy na służbę zdrowia od każdej sprzedanej butelki "The Nurse".

Źródło artykułu:money.pl
spórpielęgniarkireklama

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (22)