Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odbył rozmowę z wiceszefową resortu transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loretą Maskalioviene. Jak podano w komunikacie, poruszono temat m.in. stworzenia transeuropejskiego korytarza, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz w dalszej perspektywie - z Finlandią.
- Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. Na odcinku Warszawa-Białystok została praktycznie ukończona. Do realizacji pozostała instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Odcinek od Białegostoku do Ełku jest już w realizacji, natomiast w ciągu najbliższych lat odcinek Ełk-Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji - poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w komunikacie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Loreta Maskalioviene przedstawiła natomiast planowany zakres prac pierwszego etapu inwestycji na Litwie oraz - jak przekazał resort infrastruktury - potwierdziła deklarację ukończenia do 2030 r. odcinka od Kowna do granicy z Polską.
Nowe pociągi między Wilnem a Warszawą
Na efekty modernizacji polscy i litewscy podróżni nie muszą czekać do przyszłej dekady. Malepszak przekazał w trakcie rozmowy z Maskalioviene, że w rozkładzie jazdy kolei na sezon 2025/2026, który tradycyjnie zostanie wprowadzony w grudniu, pojawi się druga para pociągów (w tę i z powrotem) na dobę w relacji Warszawa-Wilno.
Wiceminister "przedstawił również plany prac inwestycyjnych w postaci głębokiej modernizacji linii kolejowej łączącej Sokółkę i Białystok z Suwałkami oraz wdrożenia taboru pozwalającego na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Wilnem" - podano w komunikacie resortu.
Rozmowa dotyczyła też przyszłości finansowania transportu w kontekście debaty nad długofalowym budżetem Unii Europejskiej o Wieloletnich Ramach Finansowych na lata 2028-2034.
"Wiceminister Malepszak wskazując na wyzwania w ramach odnowionej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz ich znaczenie w kontekście bezpieczeństwa, podkreślił konieczność ustanowienia nowych, wzmocnionych mechanizmów finansowych, zastępujących CEF (instrument "Łącząc Europę" - red.). Wiceminister Maskalioviene poparła polskie stanowisko, podkreślając potrzebę konieczności pogłębionej współpracy na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na realizację kluczowych projektów infrastrukturalnych" - poinformował resort infrastruktury.