Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Rail Baltica w modernizacji. Wkrótce więcej pociągów na Litwę

5
Podziel się:

Trwa modernizacja międzynarodowego szlaku Rail Baltica, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz (w dalszej perspektywie) z Finlandią. Pasażerowie zaczynają odczuwać owoce inwestycji. Kolejne ich efekty widoczne będą w rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026.

Rail Baltica w modernizacji. Wkrótce więcej pociągów na Litwę
Stacja kolejowa w Wilnie (Adobe Stock, Denns)

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odbył rozmowę z wiceszefową resortu transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Loretą Maskalioviene. Jak podano w komunikacie, poruszono temat m.in. stworzenia transeuropejskiego korytarza, który połączy Polskę i zachodnioeuropejską sieć kolejową z Litwą, Łotwą, Estonią oraz w dalszej perspektywie - z Finlandią.

- Modernizacja linii kolejowej Rail Baltica to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych realizowanych w kraju. Na odcinku Warszawa-Białystok została praktycznie ukończona. Do realizacji pozostała instalacja systemu zarządzania ruchem kolejowym ERTMS. Odcinek od Białegostoku do Ełku jest już w realizacji, natomiast w ciągu najbliższych lat odcinek Ełk-Trakiszki zostanie poddany rozległej modernizacji - poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak w komunikacie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Niemcy zamkną wszystkie granice. Kontrole spowodują ogromne korki

Loreta Maskalioviene przedstawiła natomiast planowany zakres prac pierwszego etapu inwestycji na Litwie oraz - jak przekazał resort infrastruktury - potwierdziła deklarację ukończenia do 2030 r. odcinka od Kowna do granicy z Polską.

Nowe pociągi między Wilnem a Warszawą

Na efekty modernizacji polscy i litewscy podróżni nie muszą czekać do przyszłej dekady. Malepszak przekazał w trakcie rozmowy z Maskalioviene, że w rozkładzie jazdy kolei na sezon 2025/2026, który tradycyjnie zostanie wprowadzony w grudniu, pojawi się druga para pociągów (w tę i z powrotem) na dobę w relacji Warszawa-Wilno.

Wiceminister "przedstawił również plany prac inwestycyjnych w postaci głębokiej modernizacji linii kolejowej łączącej Sokółkę i Białystok z Suwałkami oraz wdrożenia taboru pozwalającego na znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy Warszawą a Wilnem" - podano w komunikacie resortu.

Rozmowa dotyczyła też przyszłości finansowania transportu w kontekście debaty nad długofalowym budżetem Unii Europejskiej o Wieloletnich Ramach Finansowych na lata 2028-2034.

"Wiceminister Malepszak wskazując na wyzwania w ramach odnowionej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T oraz ich znaczenie w kontekście bezpieczeństwa, podkreślił konieczność ustanowienia nowych, wzmocnionych mechanizmów finansowych, zastępujących CEF (instrument "Łącząc Europę" - red.). Wiceminister Maskalioviene poparła polskie stanowisko, podkreślając potrzebę konieczności pogłębionej współpracy na rzecz zabezpieczenia środków finansowych na realizację kluczowych projektów infrastrukturalnych" - poinformował resort infrastruktury.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
Michu
2 miesiące temu
Nieporozumieniem jest to , ze w 2024 nadal nie ma szybkiego polaczenia kolejowego między Warszawą a czeską Pragą. Tak popularny szlak a pociągi nadal wleka się tam 12 godzin jak 30 lat temu . To jest żałosne. Pociąg miedzy tymi stolicami powinien pojechac max 6-7 godzin.
koko
2 miesiące temu
pierwsza para to pociąg IC 'Hańcza' relacji Kraków Główny- Mockava z przesiadką do Wilna
ARTUR
2 miesiące temu
Niemcy na Litwie otwierają dużą bazę wojskową więc musi być kolej o podwyższonych parametrach , to projekt NATO a nie cywilny więc budżet , tempo prac i jakość wykonania są inne niż na normalnych trasach niestrategicznych .
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Aaaaa
2 miesiące temu
To dla tego na Polska kolej wpuszczono firmę UA???? Teraz rozbudowa zeby bylo jej lżej zarabiać miliony????
ARTUR
2 miesiące temu
Niemcy na Litwie otwierają dużą bazę wojskową więc musi być kolej o podwyższonych parametrach , to projekt NATO a nie cywilny więc budżet , tempo prac i jakość wykonania są inne niż na normalnych trasach niestrategicznych .
Nick
2 miesiące temu
Jeszcze do sezonu 2025/26 jest jeszcze dużo czasu i jeszcze się może dużo zmienic
Michu
2 miesiące temu
Nieporozumieniem jest to , ze w 2024 nadal nie ma szybkiego polaczenia kolejowego między Warszawą a czeską Pragą. Tak popularny szlak a pociągi nadal wleka się tam 12 godzin jak 30 lat temu . To jest żałosne. Pociąg miedzy tymi stolicami powinien pojechac max 6-7 godzin.
koko
2 miesiące temu
pierwsza para to pociąg IC 'Hańcza' relacji Kraków Główny- Mockava z przesiadką do Wilna