Rejestr Danych Kontaktowych, bo tak nazywa się nowy twór resortu cyfryzacji, wystartował w niedzielę 22 grudnia.
"Działa w ramach Systemu Rejestrów Państwowych i ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna-obywatel" - tak przedstawia swój nowy projekt resort.
- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej
Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu tradycyjna, papierowa forma komunikacji.
- RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług – mówi szef resortu. – Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach.
Jak dodaje Zagórski, RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów. - SMS czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej – dodaje minister cyfryzacji.
Jak informuje ministerstwo, dzięki RDK urzędy z wyprzedzeniem będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.
Co istotne, na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.
Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy. Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce. Tak twierdzi ministerstwo.
Co istotne, dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, trzeba tylko pamiętać o ich aktualizacji.
Jak przekazać dane do RDK? To możliwe na dwa sposoby. Przez internet, dzięki usłudze Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych. By to zrobić, trzeba mieć jednak profil zaufany.
Swoje dane można też przekazać tradycyjnie, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.
Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl