Z danych, które udostępniło Ministerstwo Finansów, wynika, że w grudniu najchętniej kupowane były obligacje trzymiesięczne. Nabywcy indywidualni wydali na ich zakup kwotę 1,8 mld zł (co dało 51 proc. udziału w sprzedaży).
Polacy ruszyli po obligacje
Sporym zainteresowaniem cieszyły się także obligacje czteroletnie (sprzedano papiery za blisko 1,14 mld zł, co daje im 33 proc. udział) i dziesięcioletnie (ok. 346 mln zł, 10 proc. udziału w sprzedaży). W dalszej kolejności oszczędzający wybierali obligacje dwuletnie (132 mln zł, 4 proc.) oraz trzyletnie (43 mln zł, 1 proc.).
Resort finansów poinformował także o tym, że na zakup obligacji rodzinnych dedykowanych beneficjentom programu Rodzina 500 plus przeznaczono kwotę blisko 35 mln zł. Obligacje rodzinne kierowane są wyłącznie do osób otrzymujących świadczenie 500 plus.
"W ostatnich latach odnotowaliśmy znaczny wzrost zainteresowania naszymi obligacjami oszczędnościowymi, a w 2021 roku pobiliśmy kolejny rekord pod względem wielkości ich sprzedaży. Popyt na te instrumenty wyniósł w sumie 43,3 mld zł i był aż o 53 proc. wyższy niż w 2020 roku. O 1,2 mld zł wzrosła również średnia miesięczna wartość zakupu obligacji, która ukształtowała się na poziomie ok. 3,6 mld zł" – czytamy w komunikacie MF.
Polacy inwestują w obligacje trzymiesięczne
W całym 2021 roku największy udział w sprzedaży miały obligacje trzymiesięczne.
"Na zakup tych instrumentów nabywcy przeznaczyli ponad 22,5 mld zł (52-proc. udział w strukturze sprzedaży). W porównaniu z 2020 rokiem sprzedaliśmy ich o 113 proc. więcej. Są to obligacje o oprocentowaniu stałym, czyli z zyskiem znanym z góry. Przeznaczone są dla osób skłonnych angażować swój kapitał na bardzo krótki, 3-miesięczny okres" – czytamy w komunikacie Ministerstwa Finansów.
Drugie pod względem popularności były obligacje czteroletnie, których oprocentowanie powiązane jest ze wskaźnikiem inflacji powiększonym o dodatkową marżę. Na ich zakup klienci przeznaczyli ponad 14,2 mld zł (33-proc. udziału). Następne pod względem sprzedaży były obligacje dwuletni i dziesięcioletnie – oba rodzaje papierów miały 7 proc. udział w sprzedaży w roku 2021. Wartość sprzedanych obligacji dwuletnich wyniosła 3,05 mld zł, a dziesięcioletnich – 3,04 mld zł.