E-paragon to cyfrowa wersja tradycyjnego paragonu fiskalnego, który może służyć jako dowód zakupu w przypadku zwrotu towaru, wymiany lub reklamacji. Klient nie musi się martwić, że zgubi lub uszkodzi paragon, ponieważ będzie miał stały dostęp do niego za pośrednictwem np. telefonu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Aktualnie aplikacja e-paragony pozwala jedynie na przechowywanie skanów tradycyjnych paragonów. Natomiast już we wrześniu będziemy mogli korzystać z nowej usługi. Dowody elektronicznego zakupu będą przypisane do konkretnej osoby poprzez kod kreskowy, bez udostępniania danych sprzedawcy. Będzie to duże ułatwienie dla klientów dokonujących zwrotów i wymian.
E-paragony najczęstsze w usługach przewozowych
Obecnie elektroniczne dowody zakupu są najczęściej wykorzystywane w usługach przewozowych, np. Uber i Bolt. Te firmy były jako jedne z pierwszych przekazywały dokumenty drogą mailową.
Niektóre sieci supermarketów, jak Lidl czy Carrefour, również oferują w swoich aplikacjach cyfrowe paragony. Należy jednak zaznaczyć, że w tych przypadkach paragony nie mają charakteru fiskalnego, co oznacza, że klient, skanując aplikację, otrzyma nadal wersję papierową dowodu zakupu.
Jak otrzymać e-paragon?
Aby otrzymać e-paragon, najpierw należy zainstalować aplikację. Następnie aplikacja połączy się z systemem dystrybucji e-paragonów w celu pobrania indywidualnego identyfikatora.
Wystarczy, że klient przedstawi ten identyfikator w formie kodu kreskowego kasjerowi, który następnie zeskanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wyśle paragon do systemu dystrybucji.
E-paragon będzie dostępny do pobrania w systemie przez kolejne 30 dni. Po upływie tego czasu zostanie automatycznie usunięty. Klient zawsze może otrzymać paragon papierowy - informuje portal podatki.gov.pl.