Niedawno pisaliśmy w money.pl, czy jazda samochodem LPG wciąż opłaca się bardziej niż tankowanie benzyny? Teraz postanowiliśmy przyjrzeć się polskiemu rynkowi samochodów napędzanych płynnym gazem. Sprawdziliśmy, którzy importerzy sprzedają auta z fabryczną instalacją LPG, a do aut których marek można ją zamontować w autoryzowanym serwisie.
Rejestracje samochodów z instalacją LPG
Z informacji uzyskanych z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że od stycznia 2020 r. do końca lutego 2023 r. po raz pierwszy zarejestrowanych zostało 78 220 samochodów z instalacją LPG. Aut nowych było 41 200, a używanych – 37 020. Oznacza to, że w tym okresie pierwsze rejestracje samochodów z LPG stanowiły 2,6 proc. całego rynku nowych i 1,4 proc. rynku używanych.
W 2022 r. park samochodów osobowych zasilanych LPG wynosił 2 567,3 tys. szt.
W pierwszym kwartale 2023 r. zarejestrowanych zostało 3 200 samochodów osobowych zasilanych płynnym gazem. Dla porównania, w roku 2022 było ich 3 800. Oznacza to, że rok do roku zarejestrowano ich mniej o 15,8 proc.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Fabryczna instalacja LPG w samochodzie. Ile trzeba dopłacić?
Jeżeli chcemy zamontować instalację LPG do fabrycznie nowego samochodu, a przy tym nie stracić gwarancji producenta, to możemy kupić auto, w którym jest ona zamontowana fabrycznie, lub zlecić jej montaż w ASO jeszcze przed odbiorem nowego auta. Z jakimi kosztami musimy się liczyć i jaka jest dostępność samochodów w obu przypadkach?
Samochody z fabrycznie montowaną instalacją LPG oferują tylko Dacia, Renault i Fiat. To, ile trzeba zapłacić za auto z instalacją gazową i o ile jest ono droższe od benzynowego odpowiednika, pokazuje poniższa tabela.
Wyjątkiem od tej reguły jest Dacia Jogger. Cena tego auta z 5-miejscowym nadwoziem w wersji Expression wynosi min. 86 050 zł (ECO-G 100) i min. 87 850 zł (TCe 110). Oznacza to, że wersja z instalacją gazową jest tańsza o 1 800 zł. Może to wynikać z tego, że w tym modelu zamontowany został nowy silnik benzynowy o mocy 110 KM, a nie jak w innych modelach, 90-konny TCe 90, którego historia sięga 2008 r.
Jaki udział procentowy w sprzedaży miały w 2022 r. modele Dacii i Renault z fabrycznym LPG? Z informacji, jakie otrzymaliśmy od importera tych marek, wynika, że udział przy konkretnym modelu wyniósł:
- Renault Clio – 30 proc.,
- Renault Captur – 36 proc.,
- Dacii Duster – 41 proc.,
- Dacii Sandero – 48 proc.
- a Dacii Jogger – 78 proc.
Co więcej, niedawno Dacia pochwaliła się, że od 2009 r. sprzedała w Europie 625 tys. samochodów wyposażonych w instalację LPG. Dodała też, że Dacia z instalacją LPG jest wybierana przez ponad połowę klientów tej marki w Polsce i że dwa na trzy samochody sprzedawane w Polsce klientom indywidualnym w 2022 roku miały fabryczną instalację LPG.
Nowe samochody z instalacją LPG montowaną w ASO
Osoba, która chce skorzystać z drugiej opcji: zakupu auta z instalacją LPG montowaną w ASO, nie ma zbyt wielu możliwości do wyboru.
Możliwość dołożenia instalacji LPG do samochodu z silnikiem benzynowym daje tylko:
- Hyundai (w modelach i10, i20 i Bayon),
- Skoda (Fabia, Kamiq i Scala)
- SsangYong (Tivoli, Tivoli Grand i Korando).
Instalacja gazowa będzie też mogła być instalowana w nowym modelu marki: Torres, który swoją polską premierę miał podczas Poznań Motor Show 2023.
Jeżeli chcielibyśmy kupić któryś z miejskich modeli hyundaia z LPG, to musimy się pospieszyć. Z informacji, jakie uzyskaliśmy od importera marki, wynika, że silnik 1.2 MPi, do którego można było zamontować instalację gazową, został wycofany z oferty. Instalacja może zostać zamontowana jedynie w wyprodukowanych już samochodach, które znajdują się u dealerów. Te same silniki były montowane w miejskich autach marki Kia (Picanto, Rio, Stonic). Należy się więc spodziewać, że i w tym przypadku LPG można dołożyć tylko do samochodów znajdujących się u dealerów.
Za instalację LPG do Hyundaia i10 trzeba zapłacić 5 536 zł. Oznacza to, że wersja Modern będzie kosztowała co najmniej 70 036 zł.
Skoda daje możliwość zamontowania dedykowanej instalacji gazowej Landi Renzo w:
- Fabii z silnikiem 1.0 MPI (cena instalacji LPG to ok. 5 700 zł),
- Scali i Kamiqu z silnikami TSI (cena instalacji to ok. 6 700 zł).
Po dołożeniu instalacji LPG cena Skody:
- Fabia Ambition wzrasta do 75 700 zł,
- Scala Ambition (z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM i sześciobiegową skrzynią manualną) wzrasta do 92 050 zł,
- Kamiq Ambition (z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM i sześciobiegową skrzynią manualną) wzrasta do 99 700 zł.
Z kolei do trzech modeli SsangYong napędzanych benzynowymi silnikami 1.5 o mocy 163 KM, montowana jest instalacja LPG EG (EuropeGas) Injecto. To tzw. instalacja dotryskowa (dotrysk niewielkiej ilości benzyny). Nie wymaga ona stosowania dodatkowej lubryfikacji – oprogramowanie w sterowniku gazowym chroni części umieszczone w komorze spalania przed uszkodzeniem, cyklicznie wtryskując niewielkie ilości benzyny podczas pracy silnika na LPG.
Koszt tej instalacji (wraz z montażem) to 6 500 zł brutto. Po jej zamontowaniu cena SsangYonga:
- Tivoli Quartz wynosi od 99 490 zł,
- Tivoli Grand to co najmniej 104 490 zł
- ,Korando Quartz wzrasta do co najmniej 121 490 zł,
- Torres Joy będzie wynosiła co najmniej 146 400 zł.
Importerów, którzy sprowadzają na polski rynek samochody z fabryczną instalacją LPG, lub umożliwiają jej montaż w sieci swoich autoryzowanych serwisów, można policzyć na palcach jednej ręki. Oznacza to, że jeśli jeździmy autem innej marki i chcielibyśmy podróżować taniej, to nie mamy innego wyjścia, niż założenie jej w specjalistycznym warsztacie, ale dopiero kiedy nasze auto nie będzie już objęte gwarancją producenta.
Maciej Kazimierski, ekspert porównywarki finansowej totalmoney.pl