Selekcja pracowników. Czym jest?
Selekcja pracowników jest jednym z narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Selekcja pracowników to proces wyboru pracownika poprzez eliminację pozostałych kandydatów, którzy ubiegają się o stanowisko w przedsiębiorstwie i nie spełniają wymagań stawianych w procesie rekrutacji idealnemu pracownikowi.
Selekcja pracowników przeprowadzana jest przed rekruterów lub osoby zarządzające przedsiębiorstwem w rekrutacji. Jest to jeden z jej etapów. Selekcja pracowników może być także prowadzona jako niezależny proces, który nie wchodzi w skład rekrutacji. Polega on wtedy na odrzuceniu aplikacji kandydatów, którzy nie spełniają wymagań. Wykonuje się go po otrzymaniu zgłoszeń od kandydatów na objęcie stanowiska w pracy.
Selekcja pracowników. Jak ją przeprowadzić?
Jak przeprowadzić selekcję pracowników? Zgodnie z nauką o zarządzaniu zasobów ludzkich, jest kilka metod przeprowadzenia selekcji pracowników. Selekcja "play-off" polega na wprowadzeniu selekcji na każdym etapie rekrutacji, a ostateczny wybór dokonywany jest wśród małej liczby osób.
Z kolei strategia kompensacyjna polega na tym, że decyzję o odrzuceniu któregoś z kandydatów podejmuje się po przeprowadzeniu wszystkich etapów rekrutacji. Z kolei strategia mieszana łączy obie powyższe techniki.
Selekcja pracowników. Jak ją dokonać?
Selekcję pracowników wykonuje się początkowo poprzez analizę CV. Następnym etapem selekcji pracowników jest przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej z kandydatami na objęcie stanowiska pracy. By wykonać selekcję pracowników można też wykorzystać testy i kwestionariusze. Warto też pod uwagę wziąć przedstawione referencje, bio-dane czy próbki pracy.