Tanie latanie to przeszłość? Straty przewoźników w związku z pandemią i proekologiczna polityka mogą sprawić, że za podróż samolotem będzie trzeba zapłacić więcej.
Z badania "Internalizacja kosztów klimatu europejskiego lotnictwa" przeprowadzonego przez niezależną holenderską firmę badawczo-konsultingową CE Delft wynika, że ceny biletów wzrosną od 8 do 34 proc.
Wszystko przez propozycje Komisji Europejskiej, które dotykają nie tylko górnictwo w zakresie ograniczenia wykorzystywania węgla. Zakładają m.in. opodatkowanie paliwa lotniczego czy wycofywanie darmowych uprawnień do emisji dwutlenku węgla.
- Po raz pierwszy w historii paliwo lotnicze w Unii Europejskiej będzie objęte podatkiem paliwowym, akcyzą. Drugą zmianą jest włączenie sektora lotniczego do systemu handlu emisjami EU ETS. Te wszystkie zmiany będą oznaczać, że latanie będzie coraz droższe - mówi agencji Newseria Innowacje Rafał Bajczuk, analityk Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.
Jak zauważa, w skali Unii Europejskiej lotnictwo odpowiada za około 15 proc. emisji CO2 z transportu i jest to najszybciej rosnący sektor pod tym względem.
- Jeśli chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku, musimy też dekarbonizować lotnictwo, nie możemy zostawić tego sektora samego sobie - podkreśla ekspert.
Temat wzbudza coraz więcej kontrowersji. Nie brakuje głosów krytyki dla takiej polityki klimatycznej.
"Elektryczność podrożeje o 50 proc., ogrzewanie budynków o 108 proc., a za benzynę będziemy płacili po 8 zł za litr. Bilety lotnicze będą natomiast trzy razy droższe niż obecnie" - grzmią związkowcy z NSZZ "Solidarności".
"Komisja Europejska przedstawiła plan Fit for 55, za pomocą którego zamierza wyciągnąć z kieszeni Europejczyków 5 bilionów euro pod pretekstem walki ze zmianami klimatu" - ostrzegają.
Warto zauważyć, że pojawiają się już nawet pomysły wprowadzania minimalnych cen biletów lotniczych. Wicekanclerz Niemiec Olaf Scholz chce podwyższenia cen lotów w całej Europie. Po zmianach mają być one nie tańsze niż 50-60 euro. Pomysł ten ma ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery.