Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|
aktualizacja

UOKiK zarzuca spółce i dealerom KIA zmowę cenową oraz podział rynku w Polsce

19
Podziel się:

Mamy dowody, że co najmniej od 2013 r. sprzedaż samochodów marki KIA mogła być prowadzona niezgodnie z prawem - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, cytowany w komunikacie. UOKiK postawił zarzuty zmowy cenowej i podziału rynku spółce KIA Polska, 10 dealerom i sześciu menadżerom.

UOKiK zarzuca spółce i dealerom KIA zmowę cenową oraz podział rynku w Polsce
UOKiK uważa, że sprzedaż samochodów marki KIA w Polsce od prawie 10 lat mogła być prowadzona niezgodnie z prawem (Adobe Stock, Tricky Shark)

Według prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów potencjalni klienci mogli zostać pozbawieni możliwości swobodnego wyboru sprzedawcy, który przedstawi im najlepszą ofertę cenową. "Postawiłem zarzuty zarówno przedsiębiorcom, jak i menadżerom, którzy bezpośrednio mogli odpowiadać za ustalenia" – poinformował.

UOKiK zwrócił uwagę, że KIA Polska jest wyłącznym importerem oraz organizatorem systemu dystrybucji samochodów osobowych marki KIA. Urząd zdobył dowody, m.in. w trakcie przeszukań, że spółka wraz z dealerami jej pojazdów mogła zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję.

"Przedsiębiorcy mogli podzielić rynek w ten sposób, że poszczególni dystrybutorzy sprzedawali pojazdy jedynie klientom, którzy mieszkają lub prowadzą działalność gospodarczą najbliżej ich salonu" - wskazano w środowej informacji.

Dodano, że w praktyce mogło wyglądać to tak, że jeśli do dealera zgłosił się potencjalny nabywca z innego regionu, wówczas był odsyłany do konkurencyjnego dystrybutora.

Kiedy klient nie podawał, skąd pochodzi, był proszony o udanie się do dealera najbliżej miejsca zamieszkania lub o potwierdzenie, że dany salon sprzedaży jest tym najbliższym - dodano.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Piotrem Soroczyńskim

Zarzuty UOKiK. Jak sprzedawano samochody marki KIA w Polsce?

Z zebranego przez UOKiK materiału wynika, że dealerzy i KIA mogli ustalać również ceny oferowane klientom. "Dystrybutorzy marki KIA prowadząc korespondencję z klientami wskazywali na spójny, jednolity w całej sieci charakter cen, a także na odgórnie zdefiniowane w Polityce KIA grupy rabatowe, argumentując przy tym, że nie mieli możliwości zwiększania rabatu" - wyjaśniono.

Z posiadanych przez Urząd informacji wynika też, że KIA Polska mogła pilnować, aby ustalenia dotyczące podziału rynku i cen były przestrzegane. Mogli to robić również sami dealerzy, np. informując importera oraz siebie wzajemnie o ich zdaniem zbyt niskiej cenie sprzedaży lub marży innego dystrybutora - uważa Urząd.

Jak wskazano, postępowanie prowadzone jest wobec:

  • Kia Polska,
  • AS Motors Classic z Warszawy,
  • Autotechnika Woźniak z Piły,
  • Gam z Wrocławia,
  • Landcar ze Starowej Góry,
  • Marvel z Łodzi,
  • Auto-Centrum I.M. Patecki z Krakowa,
  • Autocentrum Patecki z Krakowa,
  • Wadowscy z Krakowa,
  • Wrobud z Wrocławia
  • Lee Motors z Komornik.

Zarzuty UOKiK otrzymały także osoby zarządzające w AS Motors Classic, Landcar, Marvel, Wrobud oraz KIA Polska.

Za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przedsiębiorcom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Na menadżerów mogą zostać nałożone sankcje do 2 mln zł - przekazał UOKiK w środowej informacji.

Przypomniano, że dotkliwych sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar (leniency). Daje on przedsiębiorcy uczestniczącemu w nielegalnym porozumieniu oraz menadżerom odpowiedzialnym za zmowę szansę obniżenia, a niekiedy uniknięcia kary pieniężnej.

KIA Polska jest przekonana, że toczące się postępowanie wykaże, iż jej działania były zgodne z prawem - czytamy w oświadczeniu spółki przesłanym redakcji money.pl.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
prawo
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
taktojest
2 lata temu
To samo się dzieje w sieciówkach z elektroniką i agd. Do jakiegokolwiek media expa czy markta itp by nie wszedł to ceny takie same co do grosza :)
antykiankowie...
2 lata temu
może UOKiK by się jeszcze wziął za anulowanie klientom przez KIA kilku tys. zamówień z końca ubiegłego roku i początku bieżącego po blisko pół roku czekania na samochody ...
kkk
2 lata temu
co za głupota, przecież mogą ustalać ceny swojego produktu i dzielić się rynkiem. To naturalny podział geograficzny między dealerami. Chyba, że czegoś nie rozumiem.. co innego zmowa różnych producentów między sobą. Czy ktoś kogoś zmusza do zakupu kia?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Lord
2 lata temu
Auta używane sprowadzane z Niemiec są brane z USA i tak zawyżane ceny ze lepiej sprowadzać z USA i innych
łoś
2 lata temu
Ja rozumiem że w polsce nie ma dystrybutorów innych marek?
KOCZKO-dan
2 lata temu
Typowe dla naszego kraju oszustwa, zmowy i dzielenie się zyskami a wszystko pod płaszczykiem odpowiedniej partii
Użytkownik sa...
2 lata temu
Proponuję sprawdzić ceny usług, w tym przeglądów gwarancyjnych. W w/w serwisach ceny wywindowane o średnio 200-400 zł i oczywiście w zmowie.
klient kia
2 lata temu
standard, podajejsz prosisz o ofertę i podajesz nip na 30 dni jesteś zablokowany w bazie, jeżeli dostałeś ofertę od dealera X na 85 000 to dealer Y nie może dać mniej ani więcej