Prezes PAŻP Janusz Janiszewski stracił pracę. 31 marca minister infrastruktury powołał jego następczynię Anitę Oleksiak. Kolejna runda rozmów odbyła się we wtorek. "Omawiano m.in. kwestie związane z pracą operacyjną w trybie jednostanowiskowym (ang. Single Person Operations) oraz postulaty ZZ KRL dotyczące wdrożenia innych rozwiązań służących utrzymaniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa ruchu lotniczego" - podała Agencja w komunikacie.
Ponadto strony umówiły się na weryfikację dokumentów niezbędnych do efektywnego prowadzenia dalszych rozmów.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Konflikt w PAŻP. Kontrolerzy odchodzą z pracy
W drugiej połowie stycznia br. PAŻP podała, że wdraża nowy regulamin wynagradzania, który wszedł w życie pod koniec zeszłego roku. Jest on elementem planu modernizacji Agencji. Jak podkreśliła wówczas PAŻP, regulamin ten został wypracowany wspólnie ze stroną społeczną i zaakceptowany przez ministra infrastruktury. Według PAŻP wyrównuje on "narosłe przez lata dysproporcje w zarobkach pracowników służb operacyjnych oraz wprowadza system motywacji i zachęt dla pracowników".
PAŻP przekazała wówczas, że na nowe zasady nie zgodziła się grupa kontrolerów z Warszawy. 112 kontrolerów ruchu lotniczego, reprezentowanych przez Zarząd Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, przekazało pracodawcy oświadczenia woli z odmową przyjęcia zaproponowanych im warunków pracy i płacy wynikających z obowiązującego w Agencji Regulaminu Wynagradzania. W lutym br. Agencja informowała, że ma do czynienia ze składanymi rezygnacjami z pracy przez kontrolerów obszaru i zbliżania z Warszawy – "blisko 170 osób znajduje w okresie wypowiedzenia, który dla większości zakończy się pod koniec kwietnia 2022 r.". Według danych na luty w Warszawie zatrudnionych było 208 kontrolerów obszaru i zbliżania.
PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. PAŻP utrzymuje się z opłat pobieranych od linii lotniczych z tytułu zapewnienia służb żeglugi powietrznej dla samolotów lądujących, startujących na i z polskich lotnisk oraz tych przelatujących przez polską przestrzeń powietrzną. Pobiera dwie opłaty: trasowe i terminalowe. Ich wysokość zależy od poziomu rokrocznie ustalanych stawek jednostkowych stosowanych przy opłatach za świadczone usługi nawigacyjnej.