Autostrada A1, czyli autostradowy kręgosłup Polski docelowo połączy Pomorze z czeską granicą. Obecnie oddane do użytku są z dwa fragmenty trasy. Dłuższy, od węzła Gdańsk Południe do węzła Tuszyn (blisko 340 km) oraz krótszy, od Pyrzowic do granicy z Czechami (ok. 92 km).
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, brakująca część trasy została podzielona na dziewięć odcinków realizacyjnych, z czego do podpisania pozostała umowa na ostatni. W tym roku w planowane jest oddanie do użytku trzech odcinków o łącznej długości 36,6 km, pomiędzy węzłami Częstochowa Blachownia i Pyrzowice (woj. śląskie).
Zaawansowane prace trwają na trzech południowych odcinkach A1: Częstochowa Blachownia - Częstochowa Południe (długość 4,7 km), Częstochowa Południe – Woźniki (16,7 km) oraz Woźniki – Pyrzowice (ok. 15,2 km, wykonawcą obu odcinków jest konsorcjum firm: Strabag Infrastruktura Południe i Strabag) sięga od 83 do 95 proc. Oddanie ich do ruchu planowane jest w III kwartale bieżącego roku.
Autostrada A1. Zmiany w organizacji ruchu
Wraz z nadejściem wiosny rozpoczęły się prace na kolejnych odcinkach autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Na większej części trasy przeprowadzono już wycinkę drzew i prace geodezyjne.
- Jako pierwszy do działań ruszył Intercor, wykonawca odcinka między Radomskiem i granicą województw, o długości ok. 7 km. Wprowadzono już nową organizację ruchu. Kierowcy mają do dyspozycji jedną jezdnię w obu kierunkach. Zamknięto jezdnię wschodnią w kierunku Łodzi. By usprawnić przepływ ruchu, na jezdni zachodniej wyznaczono trzy pasy ruchu: dwa w kierunku południowym i jeden w kierunku północnym, informuje GDDKIA.
Podobne rozwiązanie zostanie zastosowane na początku przyszłego tygodnia na odcinku od granicy z woj. łódzkim do węzła Częstochowa Północ. Wykonawca inwestycji, firma Polaqua, w pierwszej kolejności wprowadzi zmiany na ok. 1/3 długiego na blisko 17 km odcinka. Wyłączona zostanie jezdnia zachodnia, a kierowcy będą mieli do dyspozycji nitkę wschodnią.
Od Łochyni do wiaduktu nad linią kolejową nr 146 relacji Wyczerpy – Chorzew Siemkowice w Lubojence, na odcinku około 5 km, zostanie wprowadzony ruch w układzie 2+1. Kierowcy jadący na południe w kierunku Katowic, będą mogli korzystać z dwóch pasów, a dla kierunku przeciwnego, w stronę Łodzi, dostępny będzie jeden pas.
Zmiany w organizacji ruchu zostaną wkrótce wprowadzone również na odcinkach: węzeł Tuszyn - węzeł Piotrków Trybunalski Południe (ok. 15,9 km) oraz Kamieńsk - Radomsko (ok. 16,7 km). Co najistotniejsze, jak informuje GDDKIA, niezależnie od tego, jaki odcinek obecnej trasy będzie przebudowywany, zostanie zachowana ciągłość ruchu w obu kierunkach.
Zgodnie z zapowiedziami autostradą A1 "w około 5 godzin będzie można przejechać z Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach". Będzie to możliwe po zakończeniu prac na ponad 138-kilometrowym fragmencie pomiędzy Tuszynem i Pyrzowicami. Z całej trasy kierowcy powinni skorzystać w drugiej połowie 2022 r.
Źródło: gddkia.gov.pl