Globalną wartość rynku e-commerce szacuje się już na ponad 5,7 bln dolarów. Zdaniem ekspertów za cztery lata sektor handlu w sieci przekroczy poziom 8 bln dolarów. Dla porównania w 2019 r., a więc przed pandemią COVID-19, jego wartość wynosiła niespełna 3,5 bln dolarów.
Jak wynika z raportu "PayPal e-Commerce Index 2022", w Europie zakupy online robi już nawet 97 proc. konsumentów, wydając na nie średnio 342 euro miesięcznie. Najwięcej zamówień składają Grecy (prawie pięć tygodniowo), Holendrzy oraz Brytyjczycy (po cztery). Polacy plasują się pod tym względem w środku stawki. Przynajmniej raz w tygodniu w sieci kupuje ok. 65 proc. mieszkańców naszego kraju. Co więcej, jak pokazują dane Allegro, klienci z zagranicy poprzez platformę robią zakupy o wartości średnio 3 razy większej, niż kupujący w Polsce.
Sprawna dostawa to podstawa
Statystyki nie kłamią. Dla przedsiębiorców z sektora e-commerce otwarcie się na międzynarodowe rynki jest dziś jednym z najważniejszych elementów pozwalających rozwinąć biznes. Z raportu Last Mile Experts wynika, że w 2021 r. w Europie kurierzy dostarczyli ponad 10,6 mld przesyłek klientom indywidualnym. Tylko w Polsce był to ponad miliard paczek. Wartość europejskiego rynku usług kurierskich B2C przekroczyła już 80 mld euro.
Według badania, które wśród swoich kontrahentów przeprowadziło Allegro, zainteresowanych eksportem produktów jest blisko 75 proc. sprzedawców obecnych na platformie. Jednocześnie spora część e-sklepów wciąż obawia się rozpoczęcia sprzedaży asortymentu poza Polską, jako powód wskazując kwestie związane z dostawami towaru, m.in. wysokie koszty wysyłek oraz zarządzanie ewentualnymi zwrotami.
Elastyczne realizowanie zamówień to dziś klucz do sukcesu w e-commerce. W dobie tak dużej konkurencji na rynku i wyścigu cenowego to, jak szybko paczka dotrze do klienta, często ma decydujący wpływ na wybór konkretnej oferty. Liczne badania rynku wskazują, że zbyt długi czas dostawy, a także wysokie koszty przesyłki są często kluczowymi aspektami, z powodu których konsument rezygnuje z zakupów.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich partnerów, Allegro coraz mocniej rozwija ofertę dostaw międzynarodowych. Nie tylko zapewniając im platformę sprzedażową w kilku wersjach językowych (poza językiem polskim serwis Allegro.com dostępny jest już także po angielsku, ukraińsku i czesku), ale także szeroki wybór szybkich zagranicznych wysyłek w atrakcyjnych cenach.
Czeska ekspansja Allegro
Największy polski marketplace stale rozszerza portfolio partnerów, którzy obsługują klientów na terenie Europy. W ostatnich tygodniach do tego grona dołączyła Packeta. To największa czeska platforma logistyczna, która dostarcza przesyłki do ponad 9 tys. automatów paczkowych Z-BOX oraz punktów stacjonarnych na terenie Czech.
Kraj naszych południowych sąsiadów to jeden z głównych kierunków inwestycyjnych Allegro. Spółka zapowiedziała ekspansję od Morza Bałtyckiego do Morza Śródziemnego, w tym właśnie na rynek czeski. Krokiem milowym w tym procesie było zeszłoroczne przejęcie czeskiej Grupy MALL i WE|DO, co pozwoliło firmie wejść na pięć nowych rynków Europy Środkowo-Wschodniej.
– Rozwijając naszą zagraniczną ekspansję, współpracujemy z partnerami oferującymi najwyższą jakość usług. Z ambicją spoglądamy zarówno na kraje regionu, jak i dalsze rynki unijne. Chcemy być jak najwygodniejszą platformą łączącą kupujących ze sprzedającymi nie tylko w Polsce, ale i w skali międzynarodowej – mówi Jakub Kłoczewiak, Director of Operations w Allegro.
Warto podkreślić, że Czechy – obok Francji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii – to jeden z głównych kierunków przesyłek nadawanych z Polski.
– Od początku działalności w Polsce naszym celem jest wspieranie rodzimych e-sklepów w sprawnej i efektywnej ekspansji zagranicznej. Otwarcie się na inne rynki to przyszłość polskiej branży e-commerce. Tym bardziej cieszy nas współpraca z Allegro, dzięki której rynek czeski stał się jeszcze dostępniejszy dla polskich sprzedawców. Posiadając największą sieć punktów odbioru w Czechach i zapewniając intuicyjną, cyfrową platformę e-commerce, gwarantujemy sprawny i satysfakcjonujący proces logistyczny zarówno sprzedającym, jak i kupującym – zwraca uwagę Justyna Andreas, Managing Director w Packeta Poland.
Paczka dotrze do całej Europy
Packeta to niejedyny partner logistyczny, z którym w ostatnim czasie rozpoczęło współpracę Allegro. W styczniu platforma podpisała umowę z niemieckim potentatem DHL Parcel. Dzięki temu sprzedawcy mogą liczyć na szybką zagraniczną dostawę ich produktów do 24 krajów w Europie.
– Miliony nowych klientów zyskają jeszcze wygodniejszy i łatwiejszy dostęp do bogatej oferty asortymentu dostępnego na platformie Allegro.com, a współpracujący z nami sprzedający możliwość rozwoju poza Polską bez dodatkowych formalności czy inwestycji – zaznacza Łukasz Szczepański, VP of Delivery Experience w Allegro.
Więcej informacji o metodach wysyłki swoich produktów za granicę można znaleźć na stronie Allegro.
Materiał powstał przy współpracy z Allegro