Malwina Gadawa, money.pl: Na wrocławskim lotnisku rusza największy remont w historii. Inwestycja będzie kosztować 376 mln zł, a to więcej niż wyniosła budowa obecnego terminala. Co się zmieni?
Karol Przywara, prezes Portu Lotniczego Wrocław: 376 mln zł to kwota netto, brutto inwestycja warta jest ponad 460 mln zł. Zainaugurowana tydzień temu rozbudowa to skok generacyjny dla Portu Lotniczego Wrocław. Pasażerów najczęściej interesuje infrastruktura terminalu i nad jego rozbudową również pracujemy.
Natomiast bez rozbudowy części operacyjnej, a więc tej, po której poruszają się samoloty, nie bylibyśmy w stanie planować dalszego rozwoju. Dla przykładu aktualnie płyta postojowa przed terminalem może pomieścić 16 samolotów, po zbudowaniu kolejnej płyty będzie to 28 maszyn, czyli niemal dwukrotnie więcej. Dodatkowo w ramach inwestycji powstaną: nowa równoległa droga kołowania o długości 2,5 km, droga szybkiego zjazdu, nowa płyta do odladzania samolotów oraz wyremontujemy istniejące już drogi kołowania. To wszystko przełoży się na jeszcze sprawniejszą obsługę samolotów lądujących we Wrocławiu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zarząd lotniska przekonuje, że po tej przebudowie port kompletnie zmieni swoją specyfikę, co to oznacza dla pasażerów?
W dłuższej perspektywie jeszcze bardziej atrakcyjną i rozbudowaną siatkę połączeń, bo infrastruktura lotnicza nie będzie dla nas ograniczeniem. Zdecydowanie łatwiej będzie rozmawiać z przewoźnikami, kiedy będziemy dysponowali infrastrukturą pozwalającą na bezproblemowe obsługiwanie nawet największych samolotów przewoźników regularnych czy czarterowych.
Oczywiście rozbudowa części operacyjnej to pierwszy krok w wieloletnim planie inwestycyjnym. Równolegle pracujemy już nad przygotowaniami do przebudowy i rozbudowy terminalu pasażerskiego.
Do tej inwestycji przygotowywano się od dawna, ze względu na rosnący ruch samolotów. Nie bez znaczenia jest także fakt, że lotnisko jest również bazą wojskowego lotnictwa Polski i Stanów Zjednoczonych.
Obecność wojska w przypadku tej inwestycji była bardzo ważna. Dzięki temu, że Port Lotniczy Wrocław jest jednym z trzech lotnisk współużytkowanych przez ruch cywilny i wojsko, pozyskaliśmy fundusze unijne w ramach instrumentu "Łącząc Europę" CEF2. To aż 175 mln zł netto. Żadne inne lotnisko w Europie nie otrzymało większego dofinansowania, co zdecydowanie ułatwi nam zrealizowanie tej inwestycji.
W związku z przebudową port zostanie zamknięty na ponad miesiąc w przyszłym roku, co jest sporym wyzwaniem. Jak zostanie zorganizowana praca, aby pasażerowie jak najmniej odczuli utrudnienia?
Przed podjęciem ostatecznej decyzji analizowaliśmy wszystkie możliwe scenariusze. Jeden z nich zakładał funkcjonowanie przez niemal rok na krótszej drodze startowej, ale bez konieczności wstrzymywania operacji lotniczych. Wiązało się to jednak z szeregiem niedogodności zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników.
Przy złej pogodzie samoloty byłyby przekierowywane na inne lotniska, większe maszyny przez ten okres w ogóle nie lądowałyby we Wrocławiu. Wprowadziłoby to chaos w życie wszystkich korzystających z naszego lotniska.
Czasowe wstrzymanie operacji lotniczych w przyszłym roku w dniach od 26 października do 4 grudnia pozwoli nam na szybkie i przede wszystkim bezpieczne zrealizowanie zakładanych prac. Poza tym okresem loty będą odbywały się bez zakłóceń, a sami pasażerowie mogą spodziewać się nowych kierunków, które ogłosimy w ciągu kilku najbliższych miesięcy.
Jak zmieni się przepustowość wrocławskiego lotniska po remoncie?
Zgodnie z wszystkimi założeniami przepustowość Portu Lotniczego Wrocław może się nawet podwoić. Aktualnie obsługujemy ok. 4,5 mln podróżnych. Po zakończeniu wszystkich inwestycji, w naszym zasięgu będzie liczba ok. 10 mln. Zajmie to jakiś czas, ale dzięki tej inwestycji gwarantujemy sobie szansę na dalsze wzrosty zarówno w liczbie obsługiwanych pasażerów, jak i wyników finansowych.
***
Lotnisko we Wrocławiu jest jednym z największych w Polsce, jeśli chodzi o liczbę obsłużonych pasażerów. W 2023 roku było ich niemal 3,9 mln. Większy ruch jest tylko na lotniskach w Katowicach, Krakowie, Gdańsku i na warszawskim Okęciu. Podkreślmy, że w przypadku tego ostatniego różnica jest naprawdę duża - Lotnisko Chopina obsłużyło aż 18,5 mln pasażerów.
Nowy terminal Portu Lotniczego we Wrocławiu oddano do użytku 12 lat temu. W marcu wrocławskie lotnisko obsłużyło trzydziestomilionowego pasażera.
Rozmawiała Malwina Gadawa, dziennikarka money.pl