Z początkiem września weszły w życie zmiany dotyczące cen prądu. Nowelizacja ustawy o rynku mocy z 23 lipca wprowadza model, w którym wysokość opłaty mocowej dla wszystkich odbiorców energii (także dla gospodarstw domowych) od 1 stycznia 2028 r. będzie uzależniona od indywidualnej krzywej poboru (czyli od różnicy pomiędzy zużyciem energii w godzinach szczytowego zapotrzebowania a zużyciem w pozostałych godzinach doby).
Ma to zachęcić do świadomego zużywania prądu w ciągu doby, a tym samym może poprawić bilansowanie zapotrzebowania na energię. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo dostaw.
Do końca 2027 r. będzie obowiązywał podział na odbiorców ryczałtowych (wysokość opłaty mocowej jest uzależniona od rocznego poboru energii elektrycznej) oraz pozostałych (opłata uzależniona od poboru energii w godzinach szczytowego zapotrzebowania).
Zmienia się także sposób naliczania kar za opóźnienie w oddaniu jednostki do eksploatacji ze stałej o wartości 15 proc. miesięcznej wartości obowiązku mocowego na system progresywny: od 5 proc. w pierwszym roku, poprzez 15 proc. w drugim do 25 proc. miesięcznej wartości obowiązku mocowego w trzecim roku dostaw.
Nowelizacja wprowadza też m.in. możliwość korekty mocy osiągalnej nowej jednostki rynku mocy wytwórczej o nie więcej niż 5 proc. po zakończeniu inwestycji.
Nowe regulacje wprowadzają możliwość obrotu wtórnego obowiązkiem mocowym. Powinno to umożliwić sprawne funkcjonowanie rynku wtórnego poprzez lepsze zarządzanie ryzykiem związanym z możliwością wystąpienia awarii i karami za niewykonanie umów mocowych.
Przepisy zakładają m.in., że dostawca mocy, w ramach transakcji na rynku wtórnym, może po zakończeniu aukcji dodatkowych przenosić na inną jednostkę rynku mocy obowiązek mocowy.
Do umów nie będzie stosowane Prawo zamówień publicznych. Jednostki, które rozpoczęły działalność komercyjną przed 4 lipca 2019 r. i nie spełniają limitu emisji, będą miały możliwość udziału w rynku wtórnym.
Nowelizacja ma też szereg przepisów dotyczących magazynów energii. Ujednolica pojęcia w Prawie energetycznym, włącza magazyn do definicji jednostki fizycznej wytwórczej i dodaje magazyny energii do listy podmiotów wnoszących opłatę mocową.
Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych nowelizacją jest zamknięcie możliwości udziału w aukcjach rynku mocy jednostkom wytwórczym niespełniającym limitu emisji CO2 w wysokości 550 g/kWh wytworzonej energii elektrycznej. Nowa ustawa uniemożliwia bowiem takim jednostkom certyfikację do aukcji głównej lub aukcji dodatkowych oraz daje operatorowi systemu przesyłowego narzędzia kontrolne do weryfikacji spełnienia limitu emisji.
Pozostawiono możliwość udziału w rynku wtórnym jednostkom niespełniającym limitu emisji, jednak bez możliwości wynagrodzenia z rynku mocy. Mowa tu o nowych jednostkach wytwórczych, które rozpoczęły działalność komercyjną przed 4 lipca 2019 r.