W ostatni piątek ambasadorowie krajów UE odwołali zaplanowane na 7 marca głosowanie nad zakazem sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w 2035 r. Unia Europejska opóźnia głosowanie, po tym, jak Niemcy wycofały się ze swojego wcześniejszego poparcia dla przepisów.
Szynkowski vel Sęk we wtorek w Studiu PAP pytany był o to, czy jego zdaniem jest szansa na wycofanie się Unii z planowanego i przyjętego przez Parlament Europejski zakazu rejestracji pojazdów emitujących spaliny od 2035 r. "Uważam, że tak" - odpowiedział.
Zakaz sprzedaży aut spalinowych. Będzie zmiana?
Minister ds. UE podkreślił, że Polska nigdy nie zgadzała się na tak "rewolucyjny" tryb odchodzenia od rejestracji aut z silnikami spalinowymi. Szynkowski vel Sęk dodał, że Polska była jednak w tej kwestii w mniejszości. Zauważył też zmiany w podejściu niemieckich polityków, którzy do niedawna nie chcieli nawet dyskutować na ten temat.
- Obecnie świadomość tego, że ten pomysł jest zbyt daleko idący, rośnie, również u tych największych partnerów. Ta świadomość rośnie również w Niemczech. Mam nadzieję, że przełoży się ona na ostateczną decyzję i sprzeciw niemieckiego rządu - ocenił Szynkowski vel Sęk.
W opinii ministra wprowadzanie zakazów to nie jest najlepszy pomysł. Lepiej zachęcać obywateli do zmian. - Unia Europejska powinna być przestrzenią wolności, a nie przestrzenią zakazów i nakazów - podkreślił. - Będziemy konsekwentnie nie tylko sprzeciwiać się zakazowi rejestracji aut spalinowych po roku 2035, ale mam też nadzieję na zbudowanie skutecznej koalicji w tej sprawie.
UE bez aut spalinowych. O co chodzi?
Planowany i przyjęty jak dotąd przez Parlament Europejski zakaz rejestracji pojazdów emitujących spaliny od 2035 r. wynika z unijnych regulacji dla osiągnięcia neutralności klimatycznej w UE do 2050 r.
Rada UE i PE 27 października 2022 r. zawarły porozumienie dotyczące bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zgodnie z nim od 2035 r. w żadnym państwie członkowskim UE nie będzie można rejestrować nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.
14 lutego Parlament Europejski zatwierdził cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. To element pakietu "Fit for 55", zakładającego zerowe emisje z nowych aut osobowych i dostawczych do 2035 r. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 r. ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych.