Jak podano, działalność influencerów wymyka się klasycznemu rozumieniu działalności gospodarczej (najczęściej jej nie prowadzą) oraz definicjom przychodów i kosztów. "Często bowiem nie biorą pieniędzy za internetowe występy, zadowalając się podarowaną im przez reklamodawcę butelką perfum, odzieżą czy sprzętem sportowym" - czytamy w "Rzeczpospolitej".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Barter do opodatkowania
W wyroku sądu administracyjnego w Rzeszowie z trzeciego sierpnia tego roku stwierdzono, że działalność influencera polegająca na reklamowaniu w internecie markowego obuwia przekazanego mu przez producenta jest usługą reklamową, której jest beneficjentem.
Wartość tej usługi powinna być dla niego przychodem do opodatkowania. Sąd zauważył, że takie porozumienie to nic innego jak umowa barterowa.
Prezent czy umowa barterowa?
"Pozostaje jeszcze kwestia opodatkowania influencera. Tego akurat wspomniany wyrok nie dotyczył. Niektóre z przepisów podatkowych dają się do działalności influencera bezpośrednio zastosować. W innych sytuacjach pewności nie ma, a administracja skarbowa przedstawia różne poglądy, czasem zależne od konkretnej sytuacji" - zauważa Rzeczpospolita.
Jednocześnie jak zauważają autorzy, influencerzy mogą skorzystać ze zwolnienia dla prezentów o niskiej wartości (do 200 zł brutto). Jednak zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że na influencera nie jest nałożone świadczenie wzajemne – tj. może, ale nie musi, wykorzystać ten produkt w swojej aktywności w sieci.
Umowy z pośrednikami
Pomoc dla influencerów w zakresie opodatkowania i nawiązywania umów może stanowić interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej z 6 października 2021 roku. Jak podaje "Rzeczpospolita", dotyczyła ona sytuacji, kiedy operator serwisu internetowego pobierał od reklamodawcy opłatę za używanie platformy internetowej, po czym wypłacał influencerowi wynagrodzenie. Uznano, że taki zestaw umów to złożona operacja gospodarcza.
Fiskus uznał, że przychody influencera należy potraktować jako "przychody z innych źródeł", zdefiniowane w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT. Ich katalog jest otwarty, co pozwala na taką kwalifikację.