Warszawska spółka Intrum Justitia wywierała na dłużników niedopuszczalną presję, kierując do nich wprowadzające w błąd pisma - uznała Prezes UOKiK i nałożyła na spółkę karę w wysokości ponad 220 tys. zł. Działania te naruszały zbiorowe interesy konsumentów.
UOKIK wszczął postępowanie w sprawie Intrum Justitia, jednej ze spółek zajmujących się w Polsce odzyskiwaniem długów, po otrzymaniu informacji od konsumentów.
Jak wynika z przeprowadzonej analizy - w pismach kierowanych do konsumentów spółka informowała, że działania operacyjne podejmowane przez inspektorów związane są z bezpośrednimi wizytami w siedzibie dłużnika zmierzającymi do wyegzekwowania ciążącego na nim obowiązku zapłaty.
Urząd stwierdził, że treść przesyłanych konsumentom pism mogła wywołać błędne przekonanie, że pracownicy spółki dysponują możliwością użycia środków przymusu, a działania będą prowadzone nawet wobec sprzeciwu konsumenta. Mogło to budzić niepokój i lęk, co do skutków oraz samego przebiegu wizyty inspektora terenowego. Wywoływanie błędnego przekonania konsumentów co do uprawnień pracowników windykatora – zdaniem UOKiK jest bezprawne.
Prezes UOKiK zakwestionowała także wysyłanie do dłużników wezwań do osobistego stawienia się pod podanym w piśmie adresem - bez poinformowania o podstawie wezwania.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/175/t97455.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/tikkurila;praktiker;i;castorama;nielegalnie;sie;dogadywaly,132,0,625284.html) Tikkurila, Praktiker i Castorama nielegalnie się dogadywały
Ponadto w przesyłanych listach windykator nie podawał również ani swojej nazwy, ani wierzyciela na rzecz którego dokonywał czynności windykacyjnych. Listy zawierały natomiast informacje o nadaniu sprawie trybu przedsądowego.
Opisane praktyki w opinii UOKiK są niezgodne z prawem i naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Urząd nie kwestionuje prawa przedsiębiorcy do zawiadomienia konsumenta o toczących się działaniach windykacyjnych, spółka musi jednak robić to zgodnie z prawem. Wysyłając wprowadzające w błąd listy Intrum Justitia narażała konsumentów na nieuzasadnione koszty dojazdów do wyznaczonego miejsca czy choćby rozmów telefonicznych w celu wyjaśnienia sytuacji.
Spółka zaprzestała stosowania niedozwolonych praktyk jeszcze przed zakończeniem postępowania, co potraktowano, jako okoliczność łagodzącą. Prezes UOKiK nałożyła na Intrum Justitia karę za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Decyzja nie jest prawomocna - firma może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd stale analizuje działania firm windykacyjnych. Jesienią 2009 r. zakwestionował praktyki stosowane przez spółkę EOS KSI Polska i nałożyła na nią karę blisko 200 tys. zł. W toku są inne postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów dotyczące windykacji długów.
Urząd bada, między innymi, czy procedura prowadzenia rozmów z klientami zalegającymi z płatnością stosowana przez spółkę Euro Bank z Wrocławia nie narusza dobrych obyczajów. Pozostałe postępowania toczą się przeciwko wrocławskim spółkom BKKW i WEH Inwestycje.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/25/t86297.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pobieraczek;pl;ukarany;przez;uokik,210,0,606674.html) | Pobieraczek.pl ukarany przez UOKiK Portal ma zapłacić 240 tys zł. za wprowadzanie internautów w błąd. Obiecywał pobieranie za darmo. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/123/t91771.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/uokik;po;stronie;klientow;pietnuje;praktyki;orange,25,0,701721.html) | UOKiK po stronie klientów. Piętnuje praktyki Orange Operator nie może rozwiązać umowy bez powiadomienia. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/87/t46423.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/uokik;nalozyl;milionowa;kare;na;canal;cyfrowy,255,0,657663.html) | UOKiK nałożył milionową karę na Canal+ Cyfrowy Urząd rozpoczął postępowanie po skargach konsumentów w listopadzie 2009 r. |