6 milionów zł na przeloty samolotami, 2 miliony zł na przejazd koleją - takie kwoty na podróże służbowe posłów na terenie kraju zapisano w tegorocznym budżecie Kancelarii Sejmu. Posłowie zapewniają, że z przywilejów nie korzystają do celów prywatnych.
Zgodnie z ustawą o wykonywaniu mandatu posła i senatora parlamentarzyści mają prawo - na terenie kraju - do bezpłatnego przejazdu środkami publicznego transportu zbiorowego - autobusy i pociągi - bezpłatnych przelotów w krajowym przewozie lotniczym, a także do bezpłatnych przejazdów środkami publicznej komunikacji miejskiej.
W budżecie Kancelarii Sejmu na 2010 rok zaplanowano 5,9 mln zł na przeloty posłów oraz 2,09 mln na podróże koleją. PKS-em posłowie podróżują rzadko - w kancelaryjnym budżecie zarezerwowano na ten cel 132 tys. zł.
Szczegółowe rozwiązania kwestii przejazdów poselskich zapisano w rozporządzeniu ministra infrastruktury. I tak, Polskie Linie Lotnicze LOT rezerwują na wszystkich rozkładowych rejsach krajowych _ do _ i _ z _ Warszawy dwa miejsca. Parlamentarzyści mogą bezpłatnie zaopatrywać się w bilety na te loty najpóźniej na 12 godzin przed godziną odlotu.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/188/t85436.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/zagraniczne;wojaze;poslow;kosztowaly;blisko;5;mln;zl,138,0,655242.html) Zagraniczne wojaże posłów kosztowały blisko 5 mln zł
PLL LOT rezerwują dodatkowo po dwa miejsca dla posłów i senatorów na trasach do Warszawy przez dwa dni przed posiedzenie Sejmu i Senatu, a także w pierwszym dniu posiedzenia. Analogiczna rezerwacja obowiązuje w rejsach krajowych z Warszawy w dniu zakończenia posiedzenia Sejmu lub Senatu.
Posłowie i senatorowie nie są ograniczeni jedynie do usług LOT-u - Kancelarie Sejmu i Senatu mogą też zawierać umowy z innymi liniami lotniczymi, a nawet jeśli takiej umowy nie zawarto, posłom zwraca się pieniądze za bilet - na podstawie np. faktury.
Podobnie jest przy podróżach koleją: w pociągach objętych rezerwacją miejsc przewoźnik wyznacza w wagonie pierwszej klasy cztery miejsca dla posłów i dwa dla senatorów - najpóźniej na dwie godziny przed odjazdem pociągu ze stacji początkowej.
Przewoźnik ma też obowiązek oddać do dyspozycji posłów i senatorów jeden przedział pierwszej klasy w wagonach sypialnych. Dodatkowe miejsca - tak, jak przy przelotach - rezerwowane są dla parlamentarzystów w ramach posiedzeń Sejmu czy Senatu.
Poseł PO Jarosław Gowin do Warszawy z Krakowa na posiedzenia Sejmu prawie zawsze przyjeżdża pociągiem. _ - W tej kadencji samolotem leciałem chyba tylko raz _ - mówi Gowin. Podkreśla, że posłowie nie powinni korzystać z uprawnień przejazdowych do celów prywatnych. _ - Kiedy jeżdżę na wakacje, płacę za bilet _ - zapewnia.
Klubowa koleżanka Gowina Izabela Mrzygłocka mieszka w Wałbrzychu, na posiedzenia Sejmu lata samolotem z Wrocławia. _ - Do Warszawy samochodem z Wałbrzycha jedzie się około siedmiu godzin. Bezpośredni pociąg jest jeden, a przez jakiś czas połączenie to było w ogóle zawieszone. Dlatego dojeżdżam do Wrocławia i latam, chociaż gdyby była szybsza kolej, to zdecydowanie wolałabym poruszać się koleją _ - mówi Mrzygłocka. Zapewnia, że w podróżach niesłużbowych z bezpłatnych przejazdów nie korzysta, jeździ własnym samochodem.
Poseł Lewicy Bartosz Arłukowicz ze Szczecina do Warszawy lata samolotem lub jeździ pociągiem. - _ W sprawach prywatnych używam własnego samochodu. Na posiedzenia samochodem nie jeżdżę, ze względu na odległość między Szczecinem a Warszawą _ - opowiada.
Eugeniusz Kłopotek z PSL z Bydgoszczy do Warszawy jeździ przede wszystkim samochodem, paliwo opłaca ze środków na prowadzenie biuro poselskiego. _ - Zgodnie z rozporządzeniem marszałka możemy korzystać z tych środków przy przejazdach samochodem, pod warunkiem, że nie przejeżdżamy więcej niż 3,5 tysiąca kilometrów miesięcznie. Czasem przekraczam ten limit, wtedy za benzynę płacę z własnych pieniędzy _ - opowiada poseł Stronnictwa.
Posłowie mogą bezpłatnie podróżować również komunikacją miejską. Ale Kłopotek deklaruje, że zawsze kupuje bilet. _ - Niektórzy się dziwią. Ale myślę sobie, że nie będę przecież narażał samorządu na koszta _ - mówi. Kłopotek podkreśla jednocześnie, że czasem trudno rozgraniczyć podróże służbowe od prywatnych. - _ Jestem teraz prywatnie w Borach Tucholskich, a tak się składa, że miałem tu już cztery spotkania poselskie, aż żona się denerwuje. I jak to zaklasyfikować? _ - pyta Kłopotek.
Pytany, czy zna przypadki, kiedy posłowie korzystają z bezpłatnych przejazdów w sprawach niesejmowych, Kłopotek odpowiada: _ Do kieszeni nikomu nie zaglądam, ale każdy chyba wie, że przeginać nie wolno _.
Czytaj w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1318197600&de=1318283940&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=EURPLN&s%5B1%5D=USDPLN&w=460&h=250&cm=1&rl=1"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej