Rząd przyjął projekt ustawy o zwrocie podatku akcyzowego, jaki trzeba było zapłacić za sprowadzenie samochodu z krajów UE od 1 maja 2004 roku do 30 listopada 2006.
Zwrotowi będzie podlegać różnica między kwotą akcyzy zapłaconą w chwili kupienia samochodu, a kwotą akcyzy zawartą w cenie samochodu podobnego typu użytkowanego w Polsce - podało Centrum Informacyjne Rządu.
Zwrotowi będzie podlegać również nadpłacona część podatku VAT, która była naliczana od kwoty obejmującej akcyzę. Projekt zakłada jednak, że zwrot nadpłaty nie będzie przeprowadzony automatycznie. Podatnik musi złożyć stosowny wniosek.
- _ Zmiany wprowadzone do ustawy z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym określają podstawy opodatkowania tych samochodów przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej _ - podaje CIR - _ Zaproponowane rozwiązania będą przeciwdziałać nadużyciom przy określaniu przez podatnika podstawy opodatkowania _.
Wprowadzenie zmian wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który 18 stycznia 2007 roku stwierdził niezgodność z prawem wspólnotowym polskich przepisów odnośnie opodatkowania samochodów osobowych podatkiem akcyzowym.
Rząd nie podał szacunkowych kosztów dla budżetu wprowadzenia niniejszego rozwiązania. Natomiast według obliczeń ekspertów mogą one przekroczyć 0,5 mld zł.
źródło: Samar
Jak obliczył instytut Samar, blisko 60 proc. sprowadzonych do Polski aut ma więcej niż 10 lat. Samochody w wieku od 4 do 10 lat stanowią 34 proc., a najmłodsze - niecałe 7 proc.
Instytut podaje również, że w styczniu Polacy sprowadzili do kraju ponad 70 tysięcy używanych samochodów. Ponad dwa razy więcej, niż w tym samym czasie wyniosła sprzedaż nowych aut.