Jest już pozwolenie na budowę mostu na Odrze łączącego Brzeg Dolny i miejscowość Głoska w gminie Miękinia. Wczoraj dokumenty podpisał wojewoda dolnośląski Aleksander Skorupa, który był burmistrzem Brzegu przez 17 lat. - To jest jedna z przyjemniejszych moich decyzji w służbie publicznej - przyznał Skorupa, przypominając, że o budowie tej przeprawy mówiło się już od 20 lat. Czytaj także: Wrocław: Nie widać efektów wiosennej deratyzacji Niestety, na razie stawiać jej nie można. Podległa marszałkowi Dolnośląska Służba Dróg i Kolei od września ubiegłego roku nie wybrała żadnego wykonawcy tej inwestycji. Przetarg rozpisano na dwa etapy i właśnie okazało się, że ostatecznie będzie ze sobą rywalizować 10 firm: Skanska, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua, Polimex-Mostostal, Astaldi S.P.A., Strabag, Mota Engil Central Europe, Mostostal Warszawa, Max Bögl Polska, Alpine Bau GmbH i Lider-Warbud. Która z nich wejdzie na plac budowy i dostanie kontrakt na 93 mln zł, tego dowiemy się w połowie lipca. O ile nie
będzie odwołań pozostałych zainteresowanych, pierwsza łopata ma zostać wbita na brzegu Odry w sierpniu, najdalej - we wrześniu. Sam most będzie miał 565 metrów długości. Dlaczego aż tyle? - Bo za wrocławskim węzłem wodnym Odra jest kapryśna i są tereny zalewowe - wyjaśnia Roman Głowaczewski, dyrektor DSDiK, przekonując, że to dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników. Budowa mostu nie miałaby sensu bez dróg dojazdowych. Te, razem z przeprawą, wykona również firma, która latem wygra przetarg. Trasy poprowadzą z miejscowości Zabór Wielki do Brzegu Dolnego do drogi 341. Kolejne z Zaboru do Błoń i drogi na Środę Śląską. Planowana jest też obwodnica Brzegu Dolnego przez Radecz do Godzięcina, zaś w przyszłości powstanie droga od Radecza do drogi ekspresowej S5, która jest na razie tylko na papierze. Gdy powstanie most, droga z Brzegu do Wrocławia skróci się z 45 do 20 minut. Ludzie czekali na most od 20 lat. Wreszcie uwierzą, że będzie Most przerzucony przez Odrę będzie miał 6 betonowych przęseł. Szerokość tej
przeprawy to ponad 15,5 metra. Budowa zakończy się pod koniec 2013 roku. Koszt całej tej inwestycji to 93 mln zł. I to nie jest ostateczna kwota. Kiedy DSDiK zaprojektuje wszystkie drogi, to koszt ich budowy wzrośnie do 150 mln zł. Marszałkowie: Paweł Wróblewski, Andrzej Łoś i Marek Łapiński pilotowali budowę tej przeprawy. Wszystko wskazuje na to, że wstęgę przetnie Rafał Jurkowlaniec.