Charytatywne SMS-y nie będą opodatkowane*. Organizacje pozarządowe spodziewają się wzrostu zainteresowania tą formą pomocy o kilka procent. Resort finansów szacuje, że do budżetu wpłynie 10 mln złotych mniej, operatorzy muszą zmienić systemy bilingowe. *
Prawie połowa ankietowanych przez Money.pl pod koniec ubiegłego roku Polaków deklaruje, że pomaga potrzebującym korzystając z telefonów komórkowych. To ponad 11 razy więcej niż jeszcze 7 lat temu. Jak podają organizatorzy akcji _ SMS bez VAT _ w 2002 roku taką formę pomocy zdecydowało się jedynie 4 procent darczyńców. W 2007 roku ich liczba była ponad 6-krotnie wyższa i wyniosła 26 procent.
Do tej pory z SMS-a wartego 6,10 zł, organizacje charytatywne otrzymywały 5 zł, resztę zabierało państwo.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Finansów urzędy skarbowe nie będą naliczać podatku VAT za charytatywne SMS-y. Datę wejścia w życie nowych przepisów ustalą operatorzy i organizacje pozarządowe. Dla operatorów zmiana będzie się wiązała ze zmianami w systemach bilingowych.
Decyzja, o którą zabiegali organizatorzy kampanii _ SMS bez VAT _ oznacza, że krótkie wiadomości tekstowe, wysyłane na specjalne, droższe numery na rzecz organizacji dobroczynnych, będą tańsze o dotychczasową wartość podatku, a cała kwota trafi na wskazany przez wysyłającego cel.
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Charytatywne SMS-y to dziś druga pod względem popularności forma finansowego wspierania organizacji pożytku publicznego. Czy dzięki zwolnieniu z podatku będą jeszcze popularniejsze?
- _ Pamiętajmy też, że od dłuższego czasu SMS-y są jedyną formą darowizn, która systematycznie wzrasta. Ta zmiana na pewno przyczyni się do jeszcze większej ofiarności Polaków _ - spodziewa się Marek Borowski, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Nie będzie VAT-u, będzie więcej SMS-ów?
Aby uzyskać zwolnienie z podatku VAT organizacja będzie musiała posiadać zezwolenie na prowadzenie zbiórki, potrzebna będzie również umowa między organizacją a operatorem telefonii komórkowej.
W 2008 roku przekazaliśmy za pomocą SMS-owych darowizn prawie 22,5 miliona złotych. Choć oficjalnych informacji za rok 2009 nie ma, to z szacunków Ministerstwa Finansów wynika, że w 2010 roku wyślemy charytatywne SMS-y o wartości co najmniej 45 mln złotych.
W związku ze zniesieniem podatku VAT liczba ta może wzrosnąć.
- _ Obecnie część potencjalnych darczyńców rezygnuje z wysłania SMS-a tłumacząc, że nie chcą płacić VAT-u _ - twierdzi Michał Rżysko, koordynator w Fundacji Świętego Mikołaja, jednego z inicjatorów akcji _ SMS bez VAT _. Rżysko nie spodziewa się jednak dużego wzrostu wpływów z tytułu wysyłanych SMS-ów.
- _ Bardzo duża część SMS-ów jest wysyłana impulsowo pod wpływem nadawanych programów i audycji. Z tego powodu spodziewam się, że wartość wysłanych SMS-ów wzrośnie, jednak wzrost nie będzie większy niż kilka procent _ - dodaje Rżysko.
źródło: Badania ankietowe Money.pl
Z przeprowadzonego przez Money.pl badania wynika, że na pomoc potrzebującym przeznaczamy zazwyczaj niewielkie kwoty. Ponad połowa ankietowanych jest skłonna ofiarować jednorazowo do 5 złotych. Charytatywne SMS-y są zatem idealną formą wspierania potrzebujących dla niezbyt hojnych Polaków.
Zwolnienie z podatku to sprawdzian dla fundacji
Dla instytucji korzystających z SMS-owego wsparcia proponowane zmiany to bardzo dobra wiadomość.
- _ Poprzednio osoba przekazująca darowiznę w zasadzie jej nie dokonywała tylko kupowała usługę od operatora komórkowego. Darczyńcą wówczas był operator. Co było pewnego rodzaju nieuczciwością. Zmiana podatkowa jednoznacznie to reguluje _ - podsumowuje Marek Borowski.
- _ Najistotniejsze, że udało się wyeliminować sytuację w której państwo opodatkowuje VAT odruch ludzkiego serca. Sytuację, która ciężko jest zaakceptować z moralnego punktu widzenia _ - Wojciech Śliż z PricewaterhouseCoopers.
Krzysztof Dobies z Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy zwraca jednak uwagę, że zwolnienie z VAT to dla beneficjentów również sprawdzian.
- _ Cały czas nie ma w Polsce dostatecznych mechanizmów kontroli działalności organizacji pozarządowych. Te największe rygorystycznie rozliczane są z obowiązku sprawozdawczości i publikacji informacji o swoich działaniach. Wiele tysięcy innych organizacji takim rygorom nie podlega - _przestrzega Dobies. _ - To pewna słabość systemu, na którą warto zwrócić uwagę przy okazji prac na przepisami dotyczącymi SMS-ów charytatywnych _.