- _ Podręcznik elektroniczny ma więcej zalet niż tradycyjny, papierowy _ - mówi Małgorzata z Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zdaniem wprowadzenie elektronicznych podręczników do szkół to dobry pomysł, ale muszą one spełniać szereg kryteriów, by skutecznie pomagać w nauce.
Podręczniki elektroniczne budzą kontrowersje nie tylko wśród wydawców. Ministerstwo edukacji skierowało do konsultacji zewnętrznych nowelizację rozporządzenia, które zakłada obowiązek opracowywania przez wydawców podręczników w formie elektronicznej.
Ministerstwo edukacji w projekcie zakłada obowiązek wydawania wersji elektronicznych podręczników dla klas powyżej nauczania wczesnoszkolnego. Ze względu na specyfikę nauczania w klasach 1 - 3, podręczniki pozostaną w wersji tradycyjnej.
Zdaniem zwolenników nowego rozwiązania podręcznik multimedialny przede wszystkim powinien być interaktywny. - _ To jest takie hasło naczelne koncepcji podręcznika. On powinien współgrać z użytkownikiem, czyli formułować pewne problemy, zadania, sytuacje do rozwiązania. Powinien pozwalać na obserwowanie różnych symulacji, filmów, zdjęć czy też przywoływania różnych przekształceń, a także organizować pracę ucznia - _podkreśla.
- _ Proces edukacji z wykorzystaniem multimediów jest bardzo skuteczny _- mówi doktor Małgorzata Sieńczewska. - _ Dzieje się tak dzięki wykorzystaniu kilku kanałów przetwarzania informacji _ - dodaje pedagog z UW.
-_ Badania pokazują, że w stosunku do materiałów tradycyjnych, multimedia uczą w sposób bardziej trwały. Dlaczego tak się dzieje? Tak skonstruowane podręczniki będą oddziaływały na różne kanały zbierania i przetwarzania informacji - _mówi doktor Sieńczewska.
POSŁUCHAJ DOKTOR SIEŃCZEWSKIEJ:
Zdaniem doktor Sieńczewskiej, multimedia powinny być obecne w szkołach, ale jako środek pomocny w procesie edukacji. Szkoła, jej zdaniem, nie może być anachroniczna.href="http://news.money.pl/artykul/e-podreczniki;zastapia;podreczniki;tradycyjne,23,1,879639.html">
Na drugiej stronie dowiesz się, jakie są kontrowersje związane z tym projektem ##
- _ Szkoła nie może nie zauważać postępu technologicznego. To jest bardzo atrakcyjny środek i szkoła powinna nadążać za wymogami cywilizacyjnymi, a więc również za mediami. Światowa tendencja jest taka, żeby wychowywać do mediów i uczyć racjonalnego korzystania z nich - _ mówi doktor Sieńczewska.
Lingwista i socjolog z Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Maria Pophristova zauważa, że podręczniki elektroniczne nastręczają masę problemów czysto technicznych.
Pohristova dodaje, że problemem jest także konieczność zmiany metodologii nauczania przy wykorzystaniu podręczników elektronicznych. Podkreśla, że dzieci nie powinny spędzać więcej niż 15-20 minut w ciągu godziny przed ekranem komputera.
POSŁUCHAJ PROF. BRALCZYKA:
Zdaniem językoznawcy profesora Jerzego Bralczyka taka zmiana będzie trudniejsza dla nauczycieli. - _ Wprowadzenie formy elektronicznej podręczników będzie traumatyczne. Może nie tyle dla uczniów, ale dla nauczycieli. Uczniowie szybciej sobie z tym poradzą - _podkreśla.
Czytaj w Money.pl src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1311228080&de=1319234340&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=MSZ&w=460&h=250&cm=0"/>Dodaj wykresy do Twojej strony internetowej