Indyjski producent samochodów Tata przygotowuje podłoże dla przejęcia luksusowych angielskich marek samochodowych Jaguar i Land Rover. Według informacji z kół finansowych, banki Citigroup i JP Morgan pomogły Hindusom w zdobyciu kredytów wysokości ponad trzech miliardów dolarów zapewniając tym samym finansowanie transakcji.
Przejęcie obu angielskich marek od amerykańskiego koncernu Ford ma zostać sfinalizowane jeszcze w tym miesiącu. Zarówno Tata Motors jak i banki Citigroup i JP Morgan nie chcą jednak komentować pojawiających się informacji na ten temat.
Krótkoterminowy, roczny kredyt wyniesie więcej, niż szacowana na dwa miliardy dolarów cena brytyjskich marek, ale dla koncernu Tata oznacza to również większą swobodę finansową.
Dzięki kredytowi koncern Tata zamknie ostatnie przygotowania związane z transakcją. Negocjacje dotyczące sprzedaży Jaguara i Land Rovera zmierzają tym samym ku końcowi. W ten sposób po raz pierwszy w historii producent samochodów z kraju rozwijającego się przejmie dwie znane na całym świecie luksusowe marki.
Dla Tata Motors, który jak dotychczas produkuje tanie, małe samochody, przejęcie jest czymś więcej niż tylko sprawą prestiżu. Producent założył sobie ambitną strategię ekspansji i przy pomocy marek z górnej półki chce dotrzeć również do zamożnej klienteli w krajach rozwijających się.
Plany te napędzane są ambicjami szefa koncernu, Ratana Taty, który w minionych latach rozbudował rodzinne przedsiębiorstwo do dalece rozgałęzionego koncernu mieszanego. Tak na przykład w ubiegłym roku Tata Steel's przejął holendersko - brytyjski koncern Cours za kwotę trzynastu miliardów dolarów.
| Amerykański koncern Ford postanowił w ubiegłym roku rozstać się z Jaguarem i Land Roverem. Trzeci co do wielkości światowy producent samochodów potrzebuje pilnie gotówki, aby uzdrowić swój główny interes. Ford przeżywa obecnie najpoważniejszy kryzys w swojej ponad stuletniej historii a w roku 2006 odnotował straty wysokości prawie trzynastu miliardów dolarów. Według planów nowego szefa koncernu, Alana Mulally, w roku 2009 Ford ma się znaleźć ponownie w strefie zysków. |
| --- |