Przez dziesiątki lat w salach kinowych panował techniczny zastój. Teraz Ofensywa filmów 3D wprowadza nastrój euforii.
- _ 3D przyciągnie nowych widzów _, mówi Nancy Fares, menadżer w Texas Instruments. - _ Filmy są nowym zmysłowym doświadczeniem. _ Teksaska firma z branży IT dostarcza niezbędną infrastrukturę - DLP Cinema Technologie - która znajduje zastosowanie w 99 procentach wszystkich kin cyfrowych.
- ZOBACZ TAKŻE:
Euforia 3D na Cinema Expo w Amsterdamie, największych targach kinowych w Europie, jest ogromna. Trójwymiarowe filmy mają pomóc kinom wyjść z kryzysu. - _ Pierwsze doświadczenia pokazują, że filmy 3D są wyświetlane w kinach dłużej _, mówi Fares. Podobnego zdania są producenci i dystrybutorzy filmów. - _ 3D jest sposobem przyciągnięcia do kin nowych grup docelowych _, mówi Martin Moszkowicz z Constantin Film ("Pachnidło").
Branża kinowa potrzebuje pilnie innowacji. Coraz bardziej wyrafinowane urządzenia kina domowego stają się powoli problemem dla kin na całym świecie. Przede wszystkim młodzież ściąga nielegalnie filmy z internetu jeszcze przed ich premierą kinową. Inni wola spędzać czas oglądając filmy z Youtube.
Zasadniczo technika 3D nie jest nowa. Pierwsze filmy 3D wyświetlono w Hollywood już przed 80-ciu laty. Jednak kino z tekturowymi okularami nie zdołało się przebić. Nawet przebój kinowy jak _ Szczęki _ w wersji 3D okazał się klapą.
Mimo technicznych ulepszeń kina trójwymiarowe odgrywają dzisiaj drugorzędną rolę. Według przedstawionego w Amsterdamie studium, do wyświetlania trójwymiarowych filmów przystosowanych jest na całym świecie tylko 3 250 kin. Jednak przed trzema laty było ich tylko 90. Teraz zanosi się na poważny rozwój - do 11 tys. sal kinowych w roku 2011.
Trend forsowany jest przez duże hollywoodzkie studia jak Sony, 20th Century Fox czy Warner, które w roku 2008 chcą wyprodukować 20 filmów w technice 3D. Studia Dreamworks ("Ice Age") i Pixar ("Cars") chcą w przyszłości produkować wszystkie filmy animowane w 3D.
Studia mają nadzieję na wzrost obrotów. Według branży, z powody wyższej ceny biletów i dłuższego czasu wyświetlania film 3D przynosi 2,5 razy większe obroty niż konwencjonalny film. Według Texas Instruments amerykański film - _ Beowulf _ przyniósł z każdej projekcji prawie 15 tys. dolarów, podczas gdy film konwencjonalny jedynie 7 tys. dolarów.
Dalsza zaleta produkcji 3D: nie ogranicza się wyłącznie do animacji. Podobnie imponujące oddziaływanie mają także koncerty czy transmisje sportowe. Pokazały to ostatnie hity kasowe jak - _ Hannah Montana _ Disneya czy też film z koncertu grupy U2.
W przyszłym sezonie wejdzie do kin trójwymiarowy film science-fiction ,,Avatar" wyprodukowany przez reżysera ,,Titanica" Jamesa Camerona. Fragmenty kosztującego 200 mln dolarów filmu można było obejrzeć w Amsterdamie. Podobnie jak były szef Disneya i współzałożyciel studia Dreamworks, Jeffrey Katzenberg, Cameron uważany jest za jednego z najbardziej zawziętych orędowników kina 3D. - _ Znajdujemy się u progu rewolucji, jakiej nie było od wprowadzenia filmu kolorowego _, mówi Katzenberg.
Jednak triumfalne zwycięstwo kina 3D nie jest jeszcze przesądzone. Dystrybutorzy i sieci kinowe spierają się, kto powinien pokryć koszty drogiej techniki. - _ Koszty przejścia na projektory cyfrowe wynoszą dla jednej salki kinowej około 60 tys. euro _, mówi jeden z dystrybutorów.
W USA sprawa ta jest stosunkowo prosta. Dominujące na rynku studia hollywoodzkie sięgną głęboko do kieszeni bu sfinansować przestawienie na nową technikę. W końcu studia dostarczają 100 procent filmów. Sytuacja w Europie jest zawiła. - _ Nie ma modelu finansowania, który pasowałby do każdego kraju _, mówi Nancy Fares.