*Niemieccy naukowcy chcą zastosować żrącą substancję, jako nowy akumulator wodoru, potrzebny do produkcji prądu. Koncerny samochodowe coraz częściej prezentują samochody zasilane elektrycznie, jak np. Nissan Pivo2 (na zdjęciu). *
Być może już w niedalekiej przyszłości auta elektryczne będą mogły tankować zawierający wodór kwas mrówkowy: naukowcy rostockiego Instytutu Katalizy opracowali prostą technologię, za pomocą której możliwe jest wydzielenie z kwasu mrówkowego wodoru, niezbędnego ogniwom paliwowym do produkcji prądu.
W ten sposób udało się po raz pierwszy uzyskać w temperaturze pokojowej wodór z kwasu mrówkowego. Inne metody akumulacji funkcjonują z reguły dopiero przy wysokich temperaturach powyżej 200 stopni Celsjusza, zużywając w ten sposób cześć powstającej energii.
| Ekologiczne paliwo |
| --- |
| Dzięki ogniwom paliwowym, urządzenia elektryczne i samochody elektryczne mogą być użytkowane w sposób bardziej przyjazny środowisku, ponieważ ich spaliny składają się z czystej pary wodnej. Jednak jako paliwo potrzebny jest im wodór (H2), który w postaci gazu jest skrajnie trudny w obchodzeniu się. Dlatego też naukowcy poszukują łatwiejszej do zastosowania metody akumulacji, która pozwoli na uwolnienie wodoru, wyprodukowanego np. w fabrykach wodoru, dopiero bezpośrednio przed zużyciem w ogniwie paliwowym. |
Według instytutu, łatwy w akumulacji kwas mrówkowy (CH2O2) może być produkowany z dwutlenku węgla CO2 i wodoru H2 w sposób przyjazny środowisku oraz po niewielkich kosztach za pomocą akceleratora reakcji. Naukowcy znaleźli teraz inny, dostępny komercyjnie katalizator, który odwraca ten proces za pomocą związku azotu i rozszczepia w temperaturze pokojowej kwas mrówkowy w wodór i dwutlenek węgla.
Naukowcy twierdzą, że do oczyszczenia gazu wodorowego w taki sposób, by nadawał się dla ogniw paliwowych, wystarczy prosty filtr z węglem aktywnym. W przeciwieństwie do znanych już procesów, w nowym procesie nie powstaje trujący tlenek węgla, który uszkadza ogniwa paliwowe.
Prawdopodobnie technologia znajdzie najpierw zastosowanie w urządzeniach elektronicznych jak np. w notebookach z ogniwami paliwowymi. Ale według naukowców opcją może być również zastosowanie go zamiast benzyny.