Spór dotyczy patentu na Bluetec - przyjazną środowisku technologię silników diesla. Należący do Volkswagena Audi skopiował technologię zastrzeżoną dla marki Mercedes, która należy do koncernu Daimler.
W listopadzie 2006 VW, Audi i Daimler zawarły porozumienie, według którego firmy miały wspólnie wprowadzać na rynek opatentowaną przez Daimlera technologię Bluetec. Jednak w roku 2007 koncern VW zerwał sojusz stawiając zamiast tego na sprzedaż w USA silników diesla pod własną marką TDI. Audi zapowiedział, że pierwsze modele z nowymi niskoemisyjnymi silnikami diesla wejdą na rynek na przełomie roku 2008 i będą one oferowane w samochodzie terenowym Q7 oraz w A4.
*Technologia Bluetec *polega na przeprowadzeniu substancji szkodliwych ze spalin pojazdu przez katalizatory i unieszkodliwienie ich karbamidem.
Daimler uważa, że nowe silniki konkurenta to plagiat ich rozwiązań. Oczekuje, że Audi zapłaci za licencję. Eksperci szacują, że wobec potencjału przyszłościowej technologii diesla może chodzić o kwotę idącą w miliony euro. Jednak na razie oczywistych dowodów naruszenia praw patentowych, ponieważ odpowiednie modele były dotychczas prezentowane na targach jako prototypy. Technicy stwierdzili jednak, że rozmieszczenie elementów napędu jest identyczne z rozwiązaniem Daimlera zastrzeżonym w Europejskim Urzędzie Patentowym pod numerem - _ EP 1054 722 B1 _.
Pierwszy model Bluetec Mercedes-Benz wprowadził na rynek amerykański już w roku 2005 a w Europie pojazdy z tą technologią oferowane są od jesieni 2007. Eksperci są zdania, że nowoczesna technika diesla ma ogromne szanse rozwoju przede wszystkim w USA i może zdobyć tam 15 procent udziałów w rynku.
- _ Ochronę naszej własności intelektualnej traktujemy bardzo poważnie _ - podkreśla rzecznik Daimlera. Audi nie chce komentować sprawy. - _ Nie wiemy nic na temat ewentualnego pozwu w sprawie naruszenia praw patentowych i dlatego nie możemy zająć w sprawie stanowiska _ - ucina rzecznik Audi.