Prezydencki samolot rozbił sięzaledwie dwa lata po wypadku wojskowej maszyny CASA C-295 M. Do wypadku doszło podczas podchodzenia do lądowania na lotnisku wojskowym w Mirosławcu.
Zginęły wszystkie osoby znajdujące się na pokładzie. Wśród 20 ofiar było 16 polskich oficerów Sił Powietrznych.
W historii polskiego lotnictwa najtragiczniejszym zdarzeniem była katastrofa w Lesie Kabackim. 9 maja 1987 roku pasażerski Ił-62M SP-LBG _ Tadeusz Kościuszko _ Polskich Linii Lotniczych rozbił się podchodząc do awaryjnego lądowania. Maszyna miała lecieć z Warszawy do Nowego Jorku. Z powodu awarii silnika musiała awaryjnie lądować. Załoga z powodu kolejnych uszkodzeń oraz pożaru straciła kontrolę nad samolotem.
Zginęły 183 osoby - wszystkie znajdujące się na pokładzie.
87 osób zginęło 14 marca 1980 lecąc do Warszawy z Nowego Jorku. W pobliżu lotniska Okęcie wybuchł silnik. Spowodowało to uszkodzenia dwóch pozostałych oraz układów sterowania. Ił-62 _ Mikołaj Kopernik _ runął na ziemię.
Wśród ofiar była popularna piosenkarka Anna Jantar.
Gwałtowna turbulencja i oblodzenie skrzydeł samolotu było przyczyną katastrofy rządowego samolotu An-24W. 28 lutego 1973 pod Szczecinem zginęło 18 osób, w tym minister spraw wewnętrznych PRL Wiesław Ociepka i czechosłowacki minister spraw wewnętrznych Radko Kaska oraz pułkownik I wydziału MSW Czesław Karski.
Cztery lata wcześniej z powodu błędów załogi i kontrolerów ruchu na Policy w Paśmie Babiogórskim zginęły 53 osoby. 2 kwietnia rozbił się LOT-owski An-24 SP-LTF.
W ubiegłym roku odnotowano 90 wypadków lotniczych, w których zginęło łącznie 685 osób - wynika z raportu dotyczącego liczby wypadków lotniczych i ich ofiar Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego.
W pobliżu lotniska Okęcie w katastrofie maszyny Vickers Viscount 804 LOT-u zginęli wszyscy uczestnicy lotu- łącznie 33 osoby. Wśród ofiar znajdował się między innymi polski inżynier Fryderyk Bluemke, konstruktor silnika S-31 do samochodu Syrena. Przyczyną wypadku z 19 grudnia 1962 miały być trudne warunki atmosferyczne oraz złe przygotowanie załogi do lotu i błędy w kierowaniu lotem.
Najtragiczniejsze wydarzenia na świecie
11 września 2001 roku światem wstrząsnęły zamachy przy użyciu cywilnych samolotów.
Dwa porwane Boeingi 767 ze zbiornikami pełnymi paliwa uderzyły w dwie wieże World Trade Center w Nowym Yorku. Zginęło łącznie około trzy tysiące osób. W samolotach życie straciło 147 ludzi.
Typy samolotów najczęściej ulegające katastrofom na milion startów:
-B707/720 - 7,61
-DC8 - 6,08
-F28 - 5,89
-MD11 - 3,45
W tym samym dniu porwane zostały i rozbite kolejne dwa samoloty. W samolocie American Airlines, który uderzył w Pentagon, zginęło 59 pasażerów. Boeing 757-222, jedyny, który nie osiągnął celu terrorystów, rozbił się w Shanksville w Pensylwanii - pochłonął 40 ofiar.
British European Airways, lot nr 609
Na pokładzie wyczarterowanego samolotu do Manchesteru, 6 lutego 1958 znajdowało się 38 pasażerów - w tym piłkarze Manchesteru United, pracownicy klubu, dziennikarze, kibice. Podczas próby startu nastąpiła utrata prędkości, samolot wypadł z pasa, przerwał okalającą lotnisko barierę, przeciął pobliską drogę i rozbił się o zabudowania. Na miejscu zginęły 23 osoby, a 21 zostało rannych. Wśród ofiar było 6 piłkarzy Manchesteru.
Katastrofa w bazie wojskowej Ramstein
28 sierpnia 1988 podczas pokazów lotniczych w największej amerykańskiej bazie lotniczej w Niemczech, mieszczącej się w Ramstein-Miesenbach, trzy z dziesięciu samolotów Aermacchi MB-339 grupy akrobacji lotniczej z Włoch zderzyły się w locie. Jeden niech spadł na publiczność. Zginęło 70 osób.
Zderzenia dwóch boeingów B747 na lotnisku w Teneryfie
Dwa Jumbo Jety należący do KLM i do Pan Am, zderzyły się we mgle na pasie startowym 27 marca 1977 roku. Zginęły wszystkie 248 osoby, które były na pokładzie samolotu KLM i 335 osób z 396 jakie były w Pan Am. Przyczyną była zła widoczność i błędna interpretacjia polecenia kontrolerów. Holenderski samolot zaczął startować w momencie, gdy po pasie kołował jeszcze B747 Pan Amu.
Tragedia Japan Airlines
Samolot B747 rozbił się na stokach góry Osutaka. Ocalało czterech z 524 pasażerów. Śledztwo wykazało, że podczas lotu doszło do wybuchowej dekompresji, gdyż pękła przegroda oddzielająca kabinę pasażerów, od tylnej, nieuszczelnionej części kadłuba. Spowodowało to utratę sterowności i rozbicie maszyny.
Przyczyną była źle naprawiona przegroda. Odpowiedzialny za to szef techniczny Japan Airlines po opublikowaniu wyników śledztwa popełnił samobójstwo.