*Peugeot i Mitsubishi stawiają na auta elektryczne. Koncerny opracowują wspólnie nową technologię napędu *
Peugeot Citroën (PSA), drugi co do wielkości producent samochodów w Europie, i japoński koncern samochodowy Mitsubishi zamierzają opracować wspólnie auto z napędem elektrycznym.
Jak poinformowały firmy, rozpoczęto już prace nad studium wykonalności i współpracy technicznej. Zbadane mają zostać opracowanie, produkcja i użytkowanie napędu elektrycznego. Chodzi konkretnie o prace nad akumulatorami litowo-jonowymi, silnikami i ładowarkami.
Za dwa lata PSA zamierza wprowadzić na rynek swoje auta o napędzie elektrycznym. Francuzi mają już doświadczenie w produkcji aut elektrycznych. W latach od 1995 do 2005 produkowali pojazd napędzany akumulatorami niklowo-kadmowymi, którego sprzedano 10 tys. egzemplarzy.
Zapotrzebowanie na modele z alternatywnym źródłem napędu nie było wtedy jeszcze tak duże. Problem samochodu był także zasięg, który wynosił 100 km oraz ryzyko mocnego nagrzewania się akumulatorów.
Mitsubishi jest idealnym partnerem, ponieważ firma ma również doświadczenia z modelami o napędzie elektrycznym i przede wszystkim z odpowiednimi akumulatorami.
- ZOBACZ TAKŻE:
href="http://www.money.pl/archiwum/wiadomosci/artykul/peugeot;i;mitsubishi;szturmuja;rosje,36,0,343844.html">Ponadto oba koncerny współpracują ze sobą już od 2005 roku. Obaj producenci samochodów produkują już wspólnie kilka modeli, Peugeot 4007, Citroën C-Crosser i Mitsubishi Outlander, a w ubiegłym tygodniu położyli kamień węgielny pod nową montażownię niedaleko Moskwy.
Każdy liczący się producent samochodów znalazł już partnera zajmującego się produkcją akumulatorów.
Toyota współpracuje już od dawna z koncernem Panasonic i od 2009 roku chce wyposażać swoje auta hybrydowe w akumulatory litowo-jonowe.
Volkswagen zawarł ostatnio porozumienie z Sanyo na dostawę akumulatorów litowo-jonowych. W ostatnich latach koncern Sanyo skoncentrował się na produkcji akumulatorów wielokrotnego użytku i zainwestuje teraz pół miliard euro w samochodowe akumulatory litowo-jonowe.
Nissan zamierza uruchomić w tym roku produkcję testową akumulatorów litowo-jonowych wspólnie z koncernem NEC.
Prawie wszyscy partnerzy produkujący akumulatory pochodzą z Azji, ponieważ to tam znajdują się pionierzy technologii napędów hybrydowych. Tymczasem europejscy producenci skoncentrowali swoją uwagę na bardziej efektywniejszych silnikach diesla.
Jednak za przyszłościową technologię uważany jest napęd wodorowy. Pojazdy hybrydowe uważane są przez producentów raczej za rozwiązania przejściowe, do czasu aż znalezione zostaną rozwiązanie faktycznie przyjazne środowisku - w końcu pod maską pojazdu hybrydowego znajduje się także silnik spalinowy.
Od 2010 roku pojazdy hybrydowe Toyoty będzie można ładować przez noc w gniazdku, tak że na krótkich odcinkach nie będą wcale emitowały spalin.
Do początku czerwca Toyota sprzedała na całym świecie 1,5 mln hybrydowego Priusa, który debiutował na rynku w 1997 roku.
Według firmy, wszystkie te samochody pozwoliły uniknąć emisji siedmiu milionów dwutlenku węgla, który przedostałby się do atmosfery przy użytkowaniu innych modeli Toyoty. W ciągu najbliższych dwóch lat Toyota zamierza sprzedawać rocznie milion aut hybrydowych.