*Jeżeli w Unii Europejskiej zniesiona zostanie ochrona wzornictwa widocznych oryginalnych części zamiennych, producenci samochodów stracą przynajmniej miliard euro rocznie - ocenia firma doradcza Deloitte. *
Na handlu tzw. widocznymi częściami zamiennymi - elementami karoserii, reflektorami i szybami samochodowymi - zyskają poddostawcy i niezależni producenci. Według Deloitte ich zyski w całej europie wzrosną o ponad jedną trzecią. Odpowiada to 1,3 mld euro. Zyskają również klienci: dzięki rosnącej konkurencji i rosnącemu rynkowi klienci będą profitować ze spadających cen zamienników.
Nie wiadomo jednak, kiedy uchwalona w zeszłym roku liberalizacja rynku wejdzie w życie. - _ W obecnej chwili mamy w Europie niejednorodną sytuację. W Niemczech, Francji czy Danii istnieje ochrona wzorów przemysłowych dla widocznych części zamiennych, podczas gdy rynek w Wielkiej Brytanii, Belgii i Włoszech jest już dalece zliberalizowany _ - ocenia ekspert ds. rynku motoryzacyjnego i partner Deloitte Martin Hölz. - _ Jednak Parlament Europejski wymaga wiążących ogólnoeuropejskich regulacji, które doprowadzą do większej konkurencyjności _.
Każdego roku koncerny samochodowe sprzedają w Europie ponad 200 mln oryginalnych części zamiennych. Ich sprzedaż jest bardzo lukratywna. Wprawdzie według oceny Deloitte BMW, Daimler, Volkswagen i inni osiągają na sprzedaży części zamiennych tylko około pięciu procent obrotu, jednak ten interes to połowa ich zysków, wyjaśnia Enrik Schiller, partner Deloitte.
Przede wszystkim to niemieccy i francuscy producenci samochodów próbują wszystkimi sposobami ratować zyskowny interes lobbując wśród polityków. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA domaga się utrzymania ochrony producentów oraz ponownego wprowadzenia tej ochrony tam, gdzie została już zniesiona. Polityczni obserwatorzy w Brukseli są jednak sceptyczni, czy bastion przetrwa na dłuższą metę.
- _ Komisja musi stworzyć jednolity rynek wewnętrzny. Jednak trudno sobie wyobrazić, aby np. Wielka Brytania wprowadziła ponownie ochronę wzornictwa _ - mówi jeden z lobbystów. Daimler i VW już pogodziły się z nowymi regulacjami i przygotowują kampanię reklamującą swoje oryginalne części zamienne.