Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Daniel Gąsiorowski
|

Słodkie zyski na GPW

0
Podziel się:

Dynamicznie rozwijający się rynek, fuzje, przejęcia i ekspansja zagraniczna - tak można przedstawić sektor producentów słodyczy.

Słodkie zyski na GPW

Dynamicznie rozwijający się rynek, fuzje, przejęcia i ekspansja zagraniczna - tak można przedstawić sektor producentów słodyczy. Na GPW notowane są trzy "słodkie spółki" i być może ten rok będzie należał właśnie do nich.

"W rajstopach coś drgnęło" - donosiła Polska Kronika Filmowa w latach osiemdziesiątych, co sale kinowe kwitowały salwami śmiechu. W tym roku "coś drgnęło" w przemyśle cukierniczym, co wyraźnie widać na przykładzie spółek notowanych na GPW.

Największą jest Jutrzenka, której przychody w ub.r. wyniosły 436,3 mln zł. Kolejne dwie spółki kontrolują w sumie około 5 proc. rynku. Wawel w 2006 r. osiągnął przychody na poziomie 239 mln zł, zaś Mieszko 194,6 mln zł.

_ Według firmy badawczej AC Nielsen rocznie Polacy kupują słodkości za ok. 4,8 mld zł. Zdaniem analityków, rynek słodyczy może wzrosnąć w tym roku nawet o 10 proc. _

Jednocześnie rynek jest bardzo rozdrobniony, zaś dominują na nim koncerny zagraniczne. Warto jednak zwrócić uwagę, że prawie 20 proc. rynku (wartość sprzedaży), stanowią tzw. Private Label, czyli marki własne sieci sprzedaży i hipermarketów. Do zdobycia jest więc blisko 50 proc. rynku kontrolowanego przez niewielkich producentów.

Największe firmy wydają rocznie na reklamę w telewizji tylko w najszybciej rosnących sektorach (praliny i czekolady), średnio 15-40 mln zł. Na takie budżety reklamowe nie mogą sobie pozwolić małe firmy, które w konsekwencji albo wypadną z rynku, albo będą produkowały na potrzeby hipermarketów, a to oznacza niższe marże.

Stąd, zdaniem specjalistów, rynek czeka nieunikniona dalsza konsolidacja. Przykład Jutrzenki świadczy, że możliwa jest jeszcze inna droga. Konsolidacja ze spółką Ziołopex (producent i dystrybutor bakalii i przypraw), zdaniem analityków, może sugerować, że spółka już nie tyle myśli o kolejnych procentach na rynku słodyczy, ale chce się przekształcić w koncern ogólnospożywczy.

Trzy giełdowe "słodkie spółki" są na tle rynku dość tanie. Jednocześnie mają ambitne plany. Mieszko powinien dynamicznie zwiększać sprzedaż, Wawel przejmować konkurentów, zaś Jutrzenka się konsolidować (w planach jest również emisja akcji). Za kilka miesięcy okaże się, która strategia była najbardziej trafna.

Więcej o "słodkich spółkach" na GPW czytaj w raporcie Money.pl (kliknij tutaj)

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)