*Koszty reform emerytalnych, w tym wydatki na drugi filar (OFE)
będą brane pod uwagę w sytuacji budżetowej kraju, kiedy KE będzie decydować o otwarciu procedury nadmiernego deficytu - wynika raportu, który przyjmie czwartkowo-piątkowy szczyt Unii Europejskiej. *
Raport przygotowany przez ministrów finansów _ 27 _ (Ecofin) został już zatwierdzony przez ambasadorów krajów członkowskich, w tym Polskę. Wyklucza zmianę metodologii statystycznej, ale potwierdza elastyczność w stosowaniu unijnego Paktu Stabilności i Wzrostu w ocenie, czy kraj powinien zostać objęty procedurą nadmiernego deficytu. Kraje, które mają poniżej 60 proc. PKB długu publicznego, będą miały prawo do deficytu nieco wyższego niż 3 proc. PKB, czyli limitu ustanowionego w Pakcie w celu dyscyplinowania finansów publicznych.
Raport mówi o _ poluzowaniu wymogu, by deficyt był bliski 3 proc., biorąc pod uwagę odpowiednie czynniki, które obejmują w szczególności systemową reformę emerytalną _. _ Pozwoliłoby to nie nakładać procedury nadmiernego deficytu na kraj z deficytem nieco wyższym niż to, co można uznać za zbliżony do progu 3 proc. PKB, pod warunkiem, że stosunek zadłużenia do PKB jest poniżej progu 60 proc. _ - głosi raport.
_ Przy ocenie zgodności z kryterium zadłużenia, cechy całego systemu emerytalnego utworzonego w wyniku reformy mogą być brane pod uwagę, w szczególności w zakresie, w którym dług publiczny brutto wynikający z drugiego filara systemowej reformy emerytalnej ma wpływ na stabilność i przejrzystość finansów publicznych _ - dodaje dokument.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/151/t97431.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/porozumienie;z;ke;nie;oznacza;zmniejszenia;dlugu,69,0,733765.html) Porozumienie z KE nie oznacza zmniejszenia długu
Ponadto, raport stwierdza, że krajom wdrażającym reformy emerytalne _ zezwala się na odstępstwo od ścieżki dostosowania do ich średnioterminowego celu (budżetowego) w wysokości rosnącego wpływu netto reformy na saldo sektora finansów publicznych, o ile to odstępstwo jest tymczasowe i zachowany został odpowiedni margines bezpieczeństwa w odniesieniu do wartości referencyjnej deficytu _ 3 proc. PKB. Chodzi o poluzowanie obowiązku systematycznego zbliżania się do deficytu w wysokości około 1 proc. PKB, który ma gwarantować stabilność finansów.
Wpływ reform ma być brany pod uwagę indywidualnie w każdym kraju i raport nie precyzuje zakresu elastyczności. _ Metodologię obliczania kosztów budżetowych systemowej reformy emerytalnej i sprawdzenia ich należy uzgodnić _ - głosi dokument. W ostatnich dniach polscy dyplomaci mówili, że Polska chce, by z długu były odliczane przynajmniej te transfery do OFE, za które kupują one obligacje Skarbu Państwa, co stanowi 60 proc.
Wyjaśnienia, na czym polega elastyczność w stosowaniu Paktu wobec krajów, które tak jak Polska przeprowadziły reformy emerytalne, znajdą się w unijnych regulacjach prawnych - zapowiada raport. Obiecał to w poniedziałek przewodniczący KE Jose Barroso w liście do premiera Donalda do Tuska, zapowiadając zmiany w kodeksie postępowania wdrażającym Pakt. KE spodziewa się przyjęcia nowych zasad do czerwca 2011 r. w ramach pakietu wzmacniającego dyscyplinę finansową w krajach UE.
Raport zaznacza, że dla większości krajów taka elastyczność zaproponowana przez KE 29 września jest wystarczająca, a _ dla niektórych krajów to nawet maksimum i uważają one za niestosowne, by udzielać dalszej elastyczności w czasach, kiedy panuje wyraźny konsensus, że należy pilnie wzmocnić zarządzanie gospodarcze i stabilność fiskalną _. Potwierdza także, że nie ma mowy o zmianie metodologii statystycznej liczenia długu: _ należy wykluczyć zmiany protokołu 12. w sprawie procedury nadmiernego deficytu, zasad statystycznych w ramach ESA 95 (dot. księgowości) czy też decyzji Eurostatu z 2004 r. w sprawie klasyfikacji systemów emerytalnych _.
Jednomyślne przyjęcie raportu przez kraje stało się możliwe po piątkowej rozmowie Barroso z Tuskiem, w wyniku której polski rząd ogłosił porozumienie z KE w sprawie uwzględnienia kosztów reformy emerytalnej. W poniedziałek w TVN24 minister finansów Jacek Rostowski tłumaczył, że w praktyce _ jest to znacząca ulga; będzie to ponad 1 punkt procentowy PKB, a więc wyższy deficyt (ponad 3 proc.) będzie tolerowany _. Jego zdaniem ulga ma być nieograniczona w czasie.
Polska od kilku miesięcy domaga się na forum UE trwałego rozwiązania gwarantującego, że transfery do OFE nie będą powiększały długu i deficytu publicznego tak, by kraje, które jak Polska przeprowadziły kosztowne reformy, nie były w gorszej sytuacji względem tych, które tego nie zrobiły. W przypadku Polski całe koszty OFE szacowane są na około 1,8 proc. PKB. Natomiast udział OFE w ponad 50-proc. polskim zadłużeniu wynosi około 13 proc.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/65/t40513.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ke;bedzie;bardziej;elastyczna;ws;ofe,248,0,734200.html) | KE będzie bardziej elastyczna ws. OFE Polski rząd ogłosił, że Komisja zgadza się na odliczanie kosztów reformy emerytalnej od długu. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/117/t90485.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/kompromis;ws;ofe;odracza;egzekucje,183,0,733367.html) | Kompromis ws. OFE odracza egzekucję Wenderlich: _ To operacja wirtualna. Nie sprawi, że stan polskich finansów będzie lepszy _. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/104/t86632.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/koniec;wojny;z;bruksela;o;ofe;teraz;albo;w;marcu,58,0,732474.html) | Koniec wojny z Brukselą o OFE? Teraz, albo w marcu Komisja Europejska rozważa zgodę na odliczanie większości długu wynikającego z II filaru. |