Z*a wynalezienie kleju do skóry można otrzymać 20 tys. dolarów. Za beztłuszczową glazurę czekoladową wynalazca może dostać nawet dwa razy więcej. Portal Innocentive.com pozwala zatrudnić wynalazcę do konkretnego zadania.*
Założony w roku 2001 przez firmę farmaceutyczną Eli Lilly portal postrzegany jest jako internetowy rynek nierozwiązanych problemów badawczych. Ma już zarejestrowanych ponad 125 tys. użytkowników z całego świata.
Jak działa Innocentive? Firmy zamieszczają w portalu opis problemów, z którymi się borykają i określają, ile są gotowe zapłacić za rozwiązanie. Przy niektórych zadaniach wystarczy przedstawić sam pomysł. Najczęściej jednak propozycja musi zawierać również produkt, np. beztłuszczową glazurę czekoladową wraz z receptą. Kto spełni wymagania klienta, otrzymuje nagrodę pieniężną.
Firmy - zleceniodawcy płacą Innocentive prowizję wysokości co najmniej 20 procent premii i roczną opłatę 80 tys. dolarów. Według Innocentive z zasobów portalu korzystają Boeing, Dupont, Dow Agrosciences, Nestlé Purina, Ciba Specialitity Chemicals, BASF, Henkel i Procter & Gamble.
- _ Żadna firma nie jest tak potężna jak sieć złożona z tak wielu ludzi _ - mówi Ali Hussein, szef marketingu Innocentive. - _ Skupione są tam możliwości tych wszystkich szarych komórek _.
Przykładem udanego projektu jest wielofunkcyjna lampa z diodami świetlnymi. Firma Sunnight Solar z Houston, na podstawie pomysłu użytkownika portalu wyprodukowała latarkę bazująca na diodach LED, która służy także jako lampa pokojowa zasilana energią słoneczną.
- ZOBACZ TAKŻE:
Chemik Christian Hedberg z instytutu Maxa-Plancka w Dortmundzie opisał nowy proces produkcyjny dla substancji przeciwko gruźlicy - i wygrał 20 tys. dolarów.
Współpracujący z portalem wynalazcy w 2006 roku poradzili sobie z 35 proc. zgłaszanych problemów. Ten sam wskaźnik dla tradycyjnych badań naukowych wynosi tylko 12 procent.