Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Zaledwie 40 proc. Polaków ufa bankom

0
Podziel się:

Z badań klientów wynika, że ponad 46 proc. ocenia umowy z bankami za napisane językiem niezrozumiałym i nieczytelnym.

Zaledwie 40 proc. Polaków ufa bankom
(VasilySmirnov/iStockphoto)

Spadek zaufania do banków niepokojące zjawisko - ocenia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. *Klienci rzadko próbują dochodzić swoich racji, a w kontakcie z bankiem często uważają się za dużo słabszą stronę. *UOKiK zaprezentował raport _ Konsumenci na rynku usług bankowych _.

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta przez ARC Rynek i Opinia wynika, że blisko 40 proc. konsumentów uważa, że ma słabą wiedzę na temat przysługujących im praw w kontakcie z bankami.

Raport powstał na podstawie sondażu przeprowadzonego na reprezentatywnej, 1000-osobowej grupie konsumentów. Jak powiedziała Dyrektor Departamentu Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej UOKiK Barbara Mroczek, bankom ufa niecałe 40 proc. respondentów.

Największym zaufaniem (80 proc. wskazań) cieszyła się Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, a dalej kolejno: PCK, Caritas, UE, NBP, ONZ, NATO, ZUS, sądy, hipermarkety, samorząd, gazety i wreszcie banki.

- _ Klienci skarżyli się w badaniu na nieprofesjonalną obsługę, dużą liczbę niezbędnych zaświadczeń i dokumentów, a ponad 46 proc. ankietowanych oceniło, że umowy z bankami są napisane językiem niezrozumiałym i nieczytelnym _ - wymieniała Mroczek. - _ Narzekali też, że nawet jeśli rozumieją poszczególne zapisy umowy, to jej całość jest dla nich niezrozumiała _ - dodała.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/99/t90467.jpg ) ] (http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/klienci;duzego;banku;zloza;pozew;zbiorowy,21,0,671765.html) Klienci dużego banku złożą pozew zbiorowy
- _ Konsumenci uważają, że informacje, które mogą mieć bardzo negatywne skutki w momencie podjęcia błędnej decyzji o zakupie danego produktu lub usługi, są pomijane przy prezentowaniu danej oferty _ - powiedziała Mroczek.

Z sondażu wynika, że prawie połowa respondentów uważa, że ma słabą bądź żadną znajomość przysługujących im praw w kontaktach z bankami. Znajomość tych praw i umiejętność ich stosowania zadeklarowała jedna czwarta uczestników sondażu.

Ponad 90 proc. ankietowanych przyznało, że nigdy nie składało reklamacji na usługi bankowe, z których byli niezadowoleni. Taki sam odsetek był przekonany o skuteczności negocjacji z bankami.

Jarosław Król, wiceprezes UOKiK powiedział, że w_ olny rynek i rosnąca konkurencja w sektorze usług bankowych skutkują ciągłymi zmianami w ofertach skierowanych do potencjalnych klientów. - Jednak brak wystarczającej wiedzy i umiejętności wyrażenia swoich potrzeb są dla konsumentów przeszkodą w satysfakcjonującym uczestnictwie na rynku usług bankowych _ - powiedział Król.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/180/t80052.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/rekomendacja;t;wepchnie;klientow;w;ramiona;skokow,192,0,600512.html) Rekomendacja T wepchnie klientów w ramiona SKOKów?
Katarzyna Marczyńska, arbiter bankowy zwraca uwagę na to, że w praktyce coraz więcej konsumentów decyduje się złożenie reklamacji. _ - To dobry znak. Reklamacja jest sposobem rozmowy klienta z bankiem. Fakt, że coraz częściej próbujemy dochodzić swoich praw to duży krok naprzód _ - powiedziała.

Dlatego Urząd regularnie monitoruje branżę finansową m.in. pod kątem stosowania przez banki postanowień naruszających prawa konsumentów.

Związek Banków Polskich wyliczył, że od 1 stycznia do 31 października 2010 r. prawie 11 tys. osób skorzystało z możliwości przeniesienia rachunku.

Zdaniem Wiceprezesa UOKiK niskie zainteresowanie może wynikać m.in. z tego, że procedura przeniesienia rachunku w zależności od banku różni się zarówno pod względem czasu trwania, minimalnej ilości wizyt klienta, jak i opłat, które musi ponieść w związku z rezygnacją z dotychczasowych usług.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/116/t84596.jpg ) ] (http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/po;awarii;mbank;zapewnia;ze;wszystko;jest;w;porzadku,172,0,725676.html) Po awarii mBank zapewnia, że wszystko jest w porządku Problemy z przelewami na konta pojawiły się wczoraj.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/180/t80052.jpg ) ] (http://dom.money.pl/wiadomosci/poradniki/artykul/masz;kredyt;w;walucie;zobacz;ile;twoj;bank;zarabia;na;roznicy;kursow,52,0,705588.html) Kredyty walutowe: Ile bank zarabia na różnicy kursów? Gdyby nie walutowy spread, raty kredytów mieszkaniowych byłyby niższe. W najdroższych bankach kredytobiorcy co miesiąc dopłacają prawie 200 złotych do kredytu we frankach i ponad 140 złotych do pożyczki w euro.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/137/t38793.jpg ) ] (http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/banki;obnizaja;spready;ale;tego;nie;odczuwamy,63,0,577343.html) Banki obniżają spready, ale tego nie odczuwamy Obniżki są zbyt małe, by klienci mogli odczuć je przy spłatach raty kredytów.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)