Jej celem jest także sprawdzenie, jaki jest stan przygotowań do zimy na kolei. W urzędzie powstał specjalny zespół, który zajmie się między innymi rozmieszczeniem lokomotyw spalinowych, które mogłyby być użyte w razie awarii trakcji elektrycznej. Zespół sprawdza w jaki sposób będzie wprowadzany w życie nowy rozkład jazdy.
Chodzi między innymi o dopilnowanie obowiązku opublikowania rozkładu na 7 dni przed jego wejściem w życie. Planowane są również kontrole dotyczące przestrzegania praw pasażerów oraz warunków bezpieczeństwa i higieny podczas podróży w okresie zmiany rozkładu jazdy. Szczególną uwagę kontrolujący zwrócą uwagę na dostosowanie pociągów do potrzeb osób niepełnosprawnych. Kontroli będą poddane oznaczenia tych pociągów na rozkładach jazdy.
Kolejarze przygotowują się do wprowadzenia nowego rozkładu jazdy od kilku tygodni. Chcą uniknąć chaosu, do którego doszło w zeszłym roku. Nowa organizacja zbiegła się wtedy z silnym atakiem zimy. W efekcie część połączeń było odwołanych a wiele pociągów zanotowało kilkugodzinne opóźnienia. Pracownicy Polskich Kolei Państwowych byli źle poinformowani i nie umieli pomóc pasażerom.