Projektowi transazjatyckich połączeń kolejowych patronuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Po podpisaniu porozumienia między innymi przez Indie, Chiny, Rosję, a także kraje Azji Centralnej oraz Południowo-Wschodniej wizja linii łączących Stary Kontynent z wieloma częściami Azji nabiera realniejszych kształtów. Cały projekt zakłada wybudowanie lub unowocześnienie ponad stu czternastu tysięcy kilometrów linii kolejowych. Szlaki wiodły by z Europy zarówno drogą północną - przez terytorium Federacji Rosyjskiej, Chin i Monogolii do Azji Południowo-Wschodniej, jak też drogą południową przez kraje Azji Centralnej do Indii i dalej do Tajlandii oraz na Półwysep Malajski. Przy głównych szlakach tranzytowych miałyby powstać wielkie terminale towarowe. Znaczną część przewozów siecią kolei transazjatyckich stanowiłyby bowiem przewozy towarowe. Komentatorzy zauważają jednak, że w przypadku drogi południowej jej powstanie może zostać zakłócone niestabilną sytuacją na terenie Afganistanu oraz Pakistanu.