wymieniana jest awaria samolotu. Wielu ekspertów uważa błąd pilota za
bardziej prawdopodobną przyczynę, inni podkreślają jednak, że rosyjskie
Tupolewy mają na świecie złą opinię.
Tu-154 należący do
polskiego rządu został wyremontowany w ubiegłym roku w Rosji i tamtejsi
specjaliści zapewniają, że polska maszyna była sprawna. Wcześniej
wielokrotnie wzywano jednak władze w Warszawie do wymiany samolotów.
Tupolewy zaprojektowano w latach 60. Piloci mówią, że lata się nimi
niewygodnie. Nawet rosyjski Aeroflot przestał kupować Tupolewy. Wiktor
Kuźniecow z firmy Aviastar produkującej te samoloty nie ma wątpliwości
dlaczego: "To prawda, że nasze samoloty były przestarzałe. Ostatnio
sprzedawaliśmy tylko kilka egzemplarzy rocznie"-mówi.
Spośród
około tysiąca zbudowanych Tu-154 rozbiło się około 30 maszyn - tylko
kilka z powodu własnych problemów technicznych. Większość uległa
katastrofie przez złą pogodę lub fatalną nawigację na lotniskach. Nie
zmienia to faktu, że latanie Tupolewem jest bardzo ryzykowne.