Spośród wszystkich gałęzi gospodarki transport lotniczy będzie emitował w najbliższych latach najwięcej dwutlenku węgla do atmosfery. Eksperci pracują nad sposobami ograniczenia tej emisji.
Zdaniem Andrzeja Rody z działu ochrony środowiska PLL LOT bardzo ważne jest uproszczenie zarządzania przestrzenią powietrzną. Jeśli samolot leci na przykład z Warszawy do Paryża, to nie znaczy, że leci on po prostej, ale przemierza system korytarzy, które znacznie zwiększają odległość. Samoloty czekają na lądowanie, na start, często wiszą nad lotniskami po kilkadziesiąt minut. To zaś powoduje zwiększone zużycie paliwa, a co za tym idzie zwiększoną emisję dwutlenku węgla.
Andrzej Rody zaznaczył, że bardzo ważne jest też stosowanie biopaliw, które na świecie stosowane są coraz częściej.
Komisja Europejska włączyła lotnictwo do systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla. System ten, poza ograniczeniem emisji CO2 z lotnictwa, niesie za sobą koszty, którym będą podlegały linie lotnicze. Stosując biopaliwa koszty wynikające z systemu mogą być znacznie ograniczone - zaznaczył Andrzej Rody.
Dwutlenek węgla jest gazem, który najbardziej przyczynia się do globalnej zmiany klimatu.