102 mln zł, a nie jak wcześniej planowano 34 mln zł, ma wynieść unijne dofinansowanie budowy linii kolejowej ze stolicy na lotnisko w Modlinie - poinformowała rzeczniczka mazowieckiego urzędu marszałkowskiego Marta Milewska.
We wtorek w komunikacie rzeczniczka napisała, że orientacyjny koszt całej inwestycji to ok. 250 mln zł. 102 mln zł będzie pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko (są z niego współfinansowane duże inwestycje infrastrukturalne, takie jak budowa autostrad czy linii kolejowych). Podkreśliła, że pozostałe środki musiałby wygospodarować samorząd województwa mazowieckiego.
Port lotniczy w Modlinie ma być oddany do użytku w 2012 r. Lotnisko to, jako wspomagające port Chopina w Warszawie, ma obsługiwać przewozy międzynarodowe na liniach krótkiego i średniego zasięgu oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi.
Władze Mazowsza planują modernizację bocznicy kolejowej w Modlinie na długości ok. 5,5 km. Prace mają objąć wymianę torów, elektryfikację linii, budowę wiaduktu nad drogą krajową nr 62, wyposażenie w˙urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz budowę końcowej stacji na terenie powstającego Portu Lotniczego w Modlinie.
Jak wyjaśniła rzeczniczka, przystanek kolejowy może być naziemny, zlokalizowany ok. 250 m od terminala lotniska, albo podziemny, usytuowany równolegle do budynku terminala, w bezpośrednim jego sąsiedztwie. Na razie pod uwagę brane są oba warianty; wybudowanie stacji podziemnej byłoby droższe.
"Zwiększenie dotacji to szansa na realizację rozwojowego wariantu - podziemnej stacji na terenie lotniska, która dawałaby możliwość przyszłego połączenia lotniska zarówno z Warszawą, jak i np. z Płockiem" - poinformowała Milewska.
Zarząd województwa ma w najbliższym czasie wybrać jeden z tych wariantów. Oferty w przetargu na koncepcję przebudowy i rozbudowy bocznicy kolejowej oraz budowy stacji na terenie portu w Modlinie mają być otwarte 14 września. (PAP)
her/ pad/ gma/