W funduszach promocji produktów rolno-spożywczych zgromadzono 24 mln zł - poinformowała we wtorek Agencja Rynku Rolnego. Wpłaty na fundusze dokonuje regularnie przeszło 6000 firm.
Osiem branżowych funduszy promocji powstało rok temu. Wcześniej, w 2001 r. utworzono fundusz mleczarski. Fundusze mają pomagać w promocji produktów rolnych i przyczynić się do eksportu żywności.
Jak wyjaśnił Witold Wierzbiński z ARR, we wszystkich funduszach zgromadzonych jest 24 mln zł, ale nie wszystkie te środki zostały zebrane w ciągu roku. Ok. 10-12 mln zł było już w funduszu mleczarskim.
W funduszu promocji mięsa: wieprzowego jest 4,8 mln zł, wołowego - 2 mln zł, końskiego - 120 tys. zł, owczego - 17 tys. zł, drobiowego - 4 mln zł; mleka - 7,9 mln zł; zboża - 1,5 mln zł; owoców i warzyw - 2,8 mln zł; ryb - 300 tys. zł.
Zdaniem Wierzbińskiego, przedsiębiorcy rzetelnie wywiązują się z nałożonych obowiązków i wpłaty do funduszy są wyższe niż początkowo zakładano. Choć pieniądze te nie są środkami publicznymi, to przepisy zobowiązują przedsiębiorców do ich uiszczania, a zaległe należności są egzekwowane na podstawie przepisów ustawy o funduszach promocji. Agencja sprawdza, czy firmy wywiązują się z tego obowiązku i przeprowadza kontrole podatkowe.
Fundusze są zasilane poprzez wpłaty w wysokości 0,1 proc. od cen sprzedaży produktów rolnych, takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze są pobierane od producentów rolnych i przekazywane funduszom przez firmy zajmujące się np. skupem, ubojem czy eksportem. Wpłaty na fundusz mleczarstwa są naliczane w wysokości 0,1 grosza od kilograma mleka.
Pieniądze gromadzone są na specjalnym koncie w ARR. Do ich wydatkowania upoważniony jest prezes Agencji, zgodnie z uchwałami komisji zarządzającej danego funduszu. W skład komisji wchodzą przedstawiciele rolników, przetwórców oraz reprezentant izb rolniczych.
Małgorzata Żukowska z ARR poinformowała PAP, że Agencja dokonała już pierwszych wypłat z funduszy. Pieniądze zostały przeznaczone głównie na promocję żywności, a także na dofinansowanie udziału firm w targach i wystawach. (PAP)
awy/ bos/ jra/