*Budowa równoległej drogi kołowania, modernizacja płyty postojowej samolotów i remont drogi startowej - to plany modernizacji Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów. We wtorek podpisano umowę kredytową o wartości 51,6 mln zł na sfinansowanie tego przedsięwzięcia. *
Podczas konferencji prasowej Maciej Dziadosz, prezes Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów powiedział, że to pierwszy krok ku normalizacji sytuacji spółki. Dodał, że "kredyt umożliwi ukończenie inwestycji, która jest zwieńczeniem prac modernizacyjnych prowadzonych od 1999 r.".
Termin zakończenia inwestycji planowany jest na lato 2014 r.
Dziadosz poinformował, że w stosunku do ubiegłego roku ruch lotniczy w porcie Szczecin-Goleniów wzrósł o ponad 100 proc.
Zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz zaznaczył, że "to dopiero część dofinansowania. "Teraz czekamy na decyzję o uruchomieniu komponentu unijnego (...) Nie chcę dziś gratulować zarządowi lotniska, pogratuluję, gdy inwestycja zostanie rozliczona, a sytuacja spółki nie będzie już budziła niepokoju. Dzisiaj cieszy, że wychodzimy na przysłowiową prostą, że lotnisko żyje - o czym świadczy choćby brak miejsc na parkingu przed lotniskiem" - mówił.
Port lotniczy dostał w PKO BP kredyt na 25 lat. Koszty kredytu to prawie 80 proc. jego wartości.
Jak napisano w komunikacie przesłanym wcześniej PAP z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, spółka Port Lotniczy Szczecin-Goleniów od momentu powstania ma ujemny wynik finansowy, a jej problemy pogłębiło podjęcie przez poprzedni zarząd decyzji o rozpoczęciu inwestycji modernizacji infrastruktury lotniskowej i portowej, bez zabezpieczenia jej finansowania. Ostatecznie wykonawca robót, któremu port nie płacił, przerwał prace.
Spółkę Port Lotniczy Szczecin-Goleniów wpisano do rejestru sądowego w 2001 r.
W kwietniu br. radni sejmiku zachodniopomorskiego zdecydowali o blisko 19 mln zł dodatkowych dotacji dla lotniska. W sumie spółka do 2020 r. ma dostać z budżetu regionu 36,7 mln zł.
Województwo Zachodniopomorskie ma w spółce udziały w wysokości 8,85 proc. Pozostali udziałowcy to: Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (49,51 proc.), Gmina Miasto Szczecin (37,23 proc.) oraz Gmina Goleniów (4,42 proc.).(PAP)
res/ amac/