Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Absolwenci UŚ dobrze radzą sobie na rynku pracy

0
Podziel się:

Absolwenci Uniwersytetu Śląskiego zwykle dobrze radzą sobie na rynku pracy.
Trzy czwarte z nich pracuje, a trzy czwarte z zatrudnionych wykonuje pracę zgodną z kierunkiem
swych studiów. Zdecydowana większość zarabia na razie poniżej średniej krajowej.

Absolwenci Uniwersytetu Śląskiego zwykle dobrze radzą sobie na rynku pracy. Trzy czwarte z nich pracuje, a trzy czwarte z zatrudnionych wykonuje pracę zgodną z kierunkiem swych studiów. Zdecydowana większość zarabia na razie poniżej średniej krajowej.

To niektóre wyniki drugiej edycji badań losów absolwentów, prowadzonych przez Uniwersytet Śląski.

W przeprowadzonej w lutym i marcu tego roku internetowej ankiecie wzięli udział 674 absolwenci z roku akademickiego 2008/2009 (ok. 8 proc. wszystkich). Badanie sprawdzało sytuację zawodową absolwentów w kilkanaście miesięcy po ukończeniu studiów. Uczelnia chce pytać co rok w ten sposób o karierę zawodową kolejne roczniki swych absolwentów.

Badania zakładają anonimowość i kilkuminutowy czas wypełniania ankiety. Podobnie jak w ub. roku, wśród respondentów dominowały kobiety, było ich 77 proc. Według przedstawicieli uczelni, wartość ta odzwierciedla strukturę populacji jej absolwentów. Najliczniej odpowiadali absolwenci wydziałów filologicznego oraz pedagogiki i psychologii.

Większość uczestników badań pracowała - 70 proc. w organizacjach, a 4 proc. prowadząc własną firmę. Pracy poszukiwało 19 proc. respondentów, jednak aż 30 proc. z tej grupy odrzuciło już przynajmniej jedną propozycję pracy. Pracy nie szukało 7 proc. wszystkich respondentów - powodem było zazwyczaj kontynuowanie nauki.

Najczęstszymi i najskuteczniejszymi wykorzystywanymi przez respondentów strategiami poszukiwania pracy okazały się poszukiwania przez rodzinę i znajomych (tzw. networking), bezpośredni kontakt z pracodawcą oraz internet.

Respondenci stosunkowo szybko znajdowali pracę. Podobnie jak przed rokiem czas ten w ok. 60 proc. przypadków nie przekraczał trzech miesięcy. 41 proc. odpowiadających znalazło pracę już w jednej z pierwszych kilku firm, do których się zgłosili. Aż 45 proc. chciałoby pracować w obecnym miejscu tak długo, jak to możliwe.

Zatrudnieni absolwenci w trzech czwartych przypadków wykonywali pracę zgodną z ich kierunkiem studiów. 85 proc. badanych uznało, że wykorzystuje w pracy wiedzę zdobytą na studiach. W przypadku respondentów prowadzących własne firmy, również ich działalność w większości przypadków była związana z ukończonym kierunkiem.

Na pytanie o ocenę rynkowego zapotrzebowania na zdobytą podczas studiów wiedzę, tylko 43 proc. uczestników badania odpowiedziało jednak, że takie zapotrzebowanie występuje. Odmiennego zdania było 44 proc. odpowiadających. Aż 80 proc. badanych deklarowało jednocześnie chęć pracy zgodnej ze swoim kierunkiem studiów.

Wśród cech atrakcyjnej pracy najważniejsze dla badanych okazały się: dobre wynagrodzenie, dobra atmosfera, możliwość rozwoju zawodowego i stabilność zatrudnienia.

Zarobki u zatrudnionych najczęściej (w 30 proc. przypadków) zawierały się w przedziale 1,5 tys.-2 tys. zł brutto. Kolejnymi przedziałami były: 2-2,5 tys. zł (21 proc.) oraz do 1,5 tys. zł (21 proc.). Poniżej poziomu przeciętnego wynagrodzenia z ostatniego kwartału 2010 r. (3438,21 zł brutto) zarabiało 86 proc. zatrudnionych. Wśród prowadzących firmę, najczęściej miesięczny średni dochód zawierał się w przedziale 2-2,5 tys. zł brutto (25 proc.), a w tej grupie mniej od średniego wynagrodzenia zarabiało 58 proc. odpowiadających.

Względne zadowolenie ze swoich zarobków zadeklarowało 37 proc. zatrudnionych i 48 proc. pracujących na swoim. Odpowiednio 7 i 16 proc. było bardzo zadowolonych, względne niezadowolenie zaznaczyło 30 i 16 proc., a bardzo niezadowolonych było 18 i 8 proc. odpowiadających.(PAP)

mtb/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)

© 2025 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.