"Bądź zdrowa, mamo. Zbadaj się!" - to motto nowej kampanii promującej badania profilaktyczne wśród kobiet. Jej autorki, posłanki Platformy Obywatelskiej Joanna Mucha i Beata Małecka-Libera, chcą namawiać dzieci do wręczania swoim mamom laurek z takim hasłem.
Założenia projektu posłanki PO przedstawiły w czwartek na konferencji prasowej w Sejmie.
Wcześniej rozdały posłom laurki, z prośbą o zabranie w Dniu Kobiet swoich partnerek na kawę lub szampana, a przy okazji zapytanie ich, czy regularnie wykonują profilaktyczne badania. Posłowie ustawili różowe laurki w ławach poselskich, kilka z nich ozdobiło także stół prezydialny marszałka.
Posłanka Mucha poinformowała, że w ramach kampanii zorganizowany zostanie konkurs plastyczny dla małych dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej. Własnoręcznie przygotują one swoim mamom laurki na Dzień Matki, wpisując w nie motto kampanii.
Posłanki chcą zaangażować w projekt szkoły w całej Polsce. Autorzy najładniejszych prac z poszczególnych województw pojadą na ogólnopolski finał do Warszawy, a zwycięzca uda się w towarzystwie własnej mamy na wycieczkę do Disneylandu we Francji.
Zdaniem posłanek, docieranie do kobiet poprzez ich dzieci daje podwójne korzyści. Z jednej strony dopiero prośba dziecka może uświadomić kobietom potrzebę i wagę wykonywania badań mammograficznych i cytologicznych, z drugiej - akcja ma na celu promowanie badań profilaktycznych wśród najmłodszych.
Akcja "Bądź zdrowa, mamo. Zbadaj się!" jest elementem większej inicjatywy posłanek PO - "Chroń to, co najcenniejsze" - w ramach której m.in. organizowane są spotkania z kobietami z różnych rejonów Polski. Honorowy patronat objęły nad nią Minister Zdrowia Ewa Kopacz i szefowa resortu edukacji, Katarzyna Hall.
Jak informują posłanki, powołując się na dane NFZ i GUS, co roku w Polsce na raka szyjki macicy zapada 3600 kobiet, a połowa z nich umiera. Rak piersi diagnozowany jest rocznie u 12 tys. kobiet, z czego umiera 5 tys. 30 proc. Polek nigdy nie miało wykonanej cytologii. (PAP)
mwi/ par/ dym/