Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Bankructwo PKP? "Za rok kolejarze będą sprzedawać jabłka"

0
Podziel się:

Posłowie nie chcą zmian, które umożliwią upadłość.

Bankructwo PKP? "Za rok kolejarze będą sprzedawać jabłka"
(faxepl/CC/Flickr)

Posłowie nie zgadzają się, by spółki kolejowe mogły ogłosić upadłość. Podczas środowego, wspólnego posiedzenia komisji infrastruktury i skarbu negatywnie zaopiniowali rządowe projekty, które zawierają umożliwiające to przepisy.

Wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt mówił w na posiedzeniu komisji, że projekty nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, ustawy prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym uwzględniają unijne wytyczne, dotyczące pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych z 2008 r. Tłumaczył, że według Brukseli, obecnie obowiązujące w Polsce przepisy przyznają przedsiębiorstwom kolejowym nieograniczone gwarancje państwowe.

Projekt dotyczy spółek przewozowych, które powstały na mocy ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe - PKP Intercity, PKP Cargo i Przewozów Regionalnych.

Wiceminister powiedział, że spółki te mają ponad 62 proc. udziału w polskim rynku przewozów - według liczby pasażerów i 85 proc. - według pracy przewozowej - liczonej jako iloczyn liczby pasażerów i długości drogi. W myśl prawa upadłościowego i naprawczego nie można ogłosić ich upadłości. Celem nowelizacji jest zmiana tego stanu rzeczy.

Wobec projektu sceptyczne są kolejowe związki zawodowe. Według ich przedstawicieli, kolejowe spółki przewozowe są w tak złej kondycji, że musiałyby upaść zaraz po wejściu w życie tych przepisów; rząd zaproponował roczne vacatio legis.

_ - Jeśli parlamentarzyści uchwalą tę ustawę, to za rok 15 tys. kolejarzy pracujących w Przewozach Regionalnych będzie sprzedawać na straganach z jabłkami _ - powiedział reprezentujący część kolejowych związków Leszek Miętek. _ Spółkom kolejowym nie potrzeba worka pieniędzy, by kolejarze mogli je przejeść, tylko stworzenia równych warunków konkurencji na rynku _ - dodał. Według niego obecnie takich warunków nie ma, a polskie spółki muszą konkurować z zagranicznymi, które otrzymują pomoc publiczną.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/183/t86455.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/grabarczyk;obiecuje;skok;cywilizacyjny;w;polsce,146,0,676754.html) Grabarczyk obiecuje skok cywilizacyjny w Polsce

Poseł Krzysztof Tchórzewski z PiS wykazywał, że Unia Europejska zawarła uwagi o nieograniczonych gwarancjach państwowych w wytycznych, a wytyczne nie mają charakteru wiążącego. Wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu złożył poseł Wiesław Szczepański z klubu Lewicy. Ostatecznie za przyjęciem wniosku głosowało 21 posłów, 20 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu.

Jak wynika z regulaminu Sejmu, teraz połączone komisje przedstawią Sejmowi w sprawozdaniu wniosek o odrzucenie projektu.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/141/t98957.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/zaleglosci;w;remontach;torow;to;ponad;47;mld;zl,255,0,665599.html) Zaległości w remontach torów to ponad 47 mld zł Jak wylicza PKP PLK, od 1998 roku na infrastrukturę kolejową przeznaczono tylko 17,7 miliarda.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/99/t77155.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/litwa;liczy;na;szybka;kolej;do;polski,214,0,665558.html) Litwa liczy na szybką kolej do Polski Wilno i Warszawa powołają międzynarodową grupę roboczą w tej sprawie.
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)