Do połowy stycznia w kilku punktach stolicy wisieć będą billboardy z wizerunkiem górnika, oświetlającego promieniami swojej lampki Warszawę. To pierwsza tego typu kampania promocyjna górnictwa węgla kamiennego poza Śląskiem.
W grudniu, w okolicach przypadającej 4 czerwca Barbórki, takie same plakaty pojawiły się w kilkudziesięciu miejscach na Górnym Śląsku. Teraz zdecydowano o rozszerzeniu kampanii na stolicę, by pokazać znaczenie górnictwa także dla jej mieszkańców.
Na plakacie umieszczono hasło "Wydobywamy węgiel, dajemy pracę, płacimy podatki".
"Akcja została przeprowadzona przez Górniczą Izbę Przemysłowo-Handlową w związku z wyraźnymi postulatami górników, aby miała miejsce także w stolicy" - powiedział w środę PAP wiceprezes Izby, Piotr Dziewit.
To właśnie Izba rozpoczęła tę kampanię na Śląsku, a włączyły się do niej wiodące spółki węglowe: Jastrzębska Spółka Węglowa, Kompania Węglowa oraz Katowicki Holding Węglowy.
Pomysł na formę plakatu - górnika oświetlającego miasto - zaczerpnięto z doświadczeń amerykańskiej firmy górniczej. Na polskim plakacie znalazł się pracownik należącej do Jastrzębskiej Spółki Węglowej kopalni "Zofiówka" w Jastrzębiu Zdroju.
Zdaniem Dziewita, kampania powinna przyczynić się do zmiany wizerunku górnictwa, postrzeganego często głównie przez pryzmat związkowych protestów czy katastrof. Przypomniał, że górnictwo daje pracę ponad 100 tys. osób i terminowo odprowadza do budżetu i związanych z nim instytucji wielomiliardowe podatki i opłaty. Środowisko górnicze chce także zaakcentować, że węgiel jest podstawą polskiej energetyki.
Górnicze billboardy pojawiły się w głównych puntach Warszawy, m.in. w Alejach Jerozolimskich, Alei Jana Pawła II czy w pobliżu Mostu Poniatowskiego. (PAP)
mab/ je/ woj/