Nowe przepisy mają uchronić ich przed nieuzasadnionymi kosztami. Wprowadziła je dbająca o przestrzeganie zasad wolnorynkowej konkurencji Komisja CC (Competition Commission).
Według brytyjskich mediów zasady te (tzw. GSCOP - Grocery Suppliers Code of Practice) uwzględniają postulaty dostawców i nakładają na supermarkety nowe obowiązki rzetelnego ich traktowania.
Sieci supermarketów nie mogą narzucać dostawcom ani farmerom nowych cen z mocą wsteczną. Nie mogą oczekiwać, że będą oni finansowali ich oferty promocyjne lub pokrywali koszty sklepowych kradzieży.
Muszą też sporządzać pisemny zapis negocjacji i ustaleń z dostawcami, a także wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za prawidłowe stosowanie nowo wprowadzonej regulacji.
GSCOP są obowiązkowe dla firm, których roczne obroty artykułami spożywczymi przekraczają 1 mld funtów. Takich sieci jest w Wielkiej Brytanii dziesięć. Poprzednie zasady obowiązywały tylko cztery największe sieci handlowe.
Na straży nowej regulacji będzie stał Urząd ds. rzetelnych praktyk w handlu (Office of Fair Trading).
Według CC nowa regulacja jest potrzebna, by zabezpieczyć dostawców przed nieoczekiwanym i nieuzasadnionym narzucaniem im kosztów przez odbiorców, które czynią ich biznes nieopłacalnym.
Komisja zaleca, by rząd wprowadził urząd pełnomocnika będącego arbitrem w sporach dostawców z supermarketami, z prawem nakładania grzywien na te sieci handlowe, które nie przestrzegają zasad. Rząd opowiada się za utworzeniem takiego urzędu i jeszcze w lutym przystąpi do 12-tygodniowych konsultacji w tej sprawie. Za zbędny taki urząd uważa organizacja zrzeszająca pracodawców handlu detalicznego (British Retail Consortium)