*Wierzyciele stoczni Szczecin wybrali tzw. zarządcę kompensacji majątku firmy. Została nim - tak jak w przypadku stoczni Gdynia - firma Bud-Bank Leasing - poinformowała PAP rzeczniczka Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Roma Sarzyńska- Przeciechowska. *
Bud-Bank Leasing z siedzibą w Warszawie będzie odpowiadał za wycenę, podział i sprzedaż majątku stoczni Szczecin i Gdynia.
Ponadto Wstępne Zgromadzenie Wierzycieli wybrało Radę Wierzycieli Stoczni Szczecin, w której skład weszli przedstawiciele: Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) oraz Korporacji Polskie Stocznie. Zastępcami członków Rady Wierzycieli zostali: Zachodniopomorski Urząd Skarbowy, H. Cegielski - Poznań SA oraz PKO SA.
Na liście wierzycieli stoczni Szczecin jest 296 podmiotów, a łączna kwota wierzytelności sięga 713 mln zł. Z kolei wśród wierzycieli stoczni Gdynia jest 547 podmiotów, a łączna kwota wierzytelności wynosi 1 mld 618 mln zł.
Zgodnie z przepisami specustawy stoczniowej, sprzedaż majątku stoczni Gdynia i Szczecin ma się odbyć w otwartym, nieograniczonym przetargu. Przepisy nie gwarantują produkcji statków w sprzedanych stoczniach. Zakładają, że sprzedaż majątku stoczni musi mieć charakter bezwarunkowy, a ogłoszenie o przetargu nie może zawierać ograniczeń, na rzecz których podmiotów aktywa stoczni mogą być sprzedawane.
Powstanie specjalnej ustawy jest związane z decyzją Komisji Europejskiej, która uznała, że pomoc udzielona stoczniom w Gdyni i Szczecinie była w świetle unijnego prawa nielegalna i dała polskiemu rządowi czas do czerwca 2009 roku na wyprzedaż ich majątku. (PAP)