Siły Powietrzne odebrały kolejny samolot typu C-295M. W sobotę po południu maszyna przyleciała z fabryki w Hiszpanii do bazy w podkrakowskich Balicach - poinformowały PAP Siły Powietrzne.
Oznaczona numerem 025 maszyna wylądowała w 8. Bazie Lotnictwa Transportowego po godz. 17. Po drodze z Sewilli miała międzylądowanie w Warszawie.
Jak poinformował oficer prasowy krakowskiej bazy kpt. Maciej Nojek, samolot ma już _ łaciaty _ kamuflaż, taki sam, jaki mają starsze egzemplarze tego typu, które przeszły ostatnio remont. Na górnych powierzchniach skrzydeł namalowano mu już biało-czerwone szachownice.
Maszyna, która w sobotę przyleciała do Krakowa, to czternasty samolot C-295M w Siłach Powietrznych. Polskie wojsko wykorzystuje ten typ od sierpnia 2003 r.
Przed przylotem do Polski samoloty zostały sprawdzone w Hiszpanii przez polską komisję, która była w Sewilli od wtorku. _ Przeprowadzona inspekcja weryfikacyjna stanu technicznego oraz obloty samolotu wykazały pełną sprawność techniczną transportowca. To było podstawą decyzji o jego przebazowaniu do Krakowa _ - poinformował Nojek.
Normalna eksploatacja samolotu rozpocznie się po wykonaniu obsług bieżących i wpisaniu samolotów do wojskowego rejestru statków powietrznych.
Wartą 876 mln zł umowę na dostawę pięciu samolotów transportowych C-295M wraz z pakietem logistycznym (stanowiącym ok. 20 proc. wartości kontraktu) Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z producentem, firmą Airbus Military (dawniej CASA), 29 czerwca.
Umowa przewidywała, że dwa samoloty zostaną dostarczone do Polski w tym roku, a pozostałe - w przyszłym. Maszyna, która w sobotę trafiła do Krakowa, jest jednak trzecią odebraną w 2012 r., pierwsze dwie przyleciały na początku października. Jak informuje wojsko, harmonogram dostaw zmienił się na prośbę producenta.
Wszystkie dostarczone w tym roku maszyny nie mają jeszcze systemu samoobrony. Producent ma go zainstalować wiosną 2014 r. Do tego czasu nowe samoloty nie będą wykonywały zadań w rejonach zagrożonych, w szczególności w Afganistanie, będą natomiast latać po Polsce i Europie.
Ostatnie dwa nowe samoloty producent ma dostarczyć jesienią 2013 r. Gdy to się stanie, Polska będzie największym na świecie użytkownikiem samolotów C-295M (producent używa oznaczenia _ C295 _).
Samolot, który przyleciał w sobotę, podobnie jak wcześniej eksploatowane egzemplarze tego samego typu, trafi do 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach. Maszyny tej jednostki służą także cywilom - wykonują większość lotów w ramach _ Akcji Serce _, transportując narządy do przeszczepów (najczęściej właśnie serca). W ubiegłym roku takich operacji przeprowadzono 15, w tym roku - już kilkanaście.
Przed czerwcową umową polskie wojsko kupiło 12 wyprodukowanych w Hiszpanii samolotów transportowych. Jeden rozbił się w katastrofie w Mirosławcu w styczniu 2009 r. Dotychczas używane maszyny mają przejść remonty do końca 2014 r.
Szef MON Tomasz Siemoniak w czerwcu powiedział, że po analizach, czy dokupować C-295M, czy większe C-130 Hercules, wyszło jednoznacznie, że bardziej się opłaca dokupić te pierwsze. Natomiast dowódca Sił Powietrznych gen. broni Lech Majewski ocenił, że maszyny C-295M się sprawdziły.
C-295M jest typowym wojskowym samolotem transportowym z tylną rampą ładunkową, zbudowanym w układzie górnopłata. Jego pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w 1997 r. Może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km (przy ładunku 4000 kg maksymalny zasięg wzrasta do niemal 5 tys. km). Samoloty tego typu są kompletowane w fabryce w Sewilli z komponentów produkowanych m.in. w polskiej filii Airbus Military - zakładach EADS PZL Warszawa Okęcie.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Polska armia weźmie udział w kolejnej misji? Polska nie wyklucza udziału w unijnej misji w Mali. Powiedział o tym w Brukseli minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak. | |
MON zapowiada postanie ważnego centrum W 2014 r. w Warszawie ma zacząć działać Centrum Żołnierza-Weterana Misji Zagranicznych - poinformował na facebooku minister obrony Tomasz Siemoniak. |